Notat: Hypermarkeder kan løfte velstand med 2 mia. kr.

Type: Analyse
Table of contents×

Indholdsfortegnelse

Indholdsfortegnelse

CEPOS-analyse om virkningerne af at tillade hypermarkeder, dvs. meget store supermarkeder. Hypermarkeder er store supermarkeder med en størrelse på typisk 10-30.000 m2. I dag er den maksimalt tilladte størrelse på 3.500 m2. En analyse fra Finansministeriet finder store positive velstandseffekter af hypermarkeder i Danmark svarende til 2 mia. kr. årligt.

"Priserne i butikkerne ventes at falde med 2,3 pct., og der er betydelige produktivitetsgevinster at hente ved at tillade hypermarkeder. BNP kan øges med 2 mia. kr. frem mod 2025 ved liberalisering af planloven, så der ikke længere er en størrelsesbegrænsning på supermarkeder. Det svarer til en velstandsgevinst på ca. 700 kr. årligt per familie. Velstandseffekten kommer via prisfaldet i dagligvarebutikkerne. Finansministeriet vurderer, at priserne i butikkerne vil falde med 2,3 pct., hvis der tillades hypermarkeder. Dvs. de danske familier kan få flere varer for den eksisterende indkomst. I et land hvor produktivitetsvæksten er lav, og hvor det private forbrug også er forholdsvist lavt, burde det være oplagt for politikerne  at tillade hypermarkeder. Uden størrelsesbegrænsninger øges sandsynligheden for, at internationale aktører, fx Tesco, Walmart og Carrefour, træder ind på markedet og skærper konkurrencen. Det kan give helt nye varer til danskerne”,  siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
 
”Uden størrelsesbegrænsninger kan butikker etableres med de optimale størrelser. Store butikker har generelt en højere produktivitet end små butikker. Det skyldes bl.a., at man kan opnå stordriftsfordele, fx færre administrative medarbejdere og øget udbredelse af IT, som fører til et lavere omkostningsniveau. Øget konkurrence kan få de eksisterende butikker til at effektivisere og sænke priserne for kunderne. Samtidig vil de mest effektive butikker kunne vinde markedsandele ved at udvide. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at de danske forbrugerpriser ligger betydeligt højere end i andre sammenlignelige lande, når der korrigeres for velstand. Liberalisering af planloven og tilladelse af hypermarkeder vil dermed bidrage til at løse problemet med de høje forbrugerpriser”, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.

Fodnoter

    Hent analyse

    Hent Filstørrelse: 820,2 KB
    Hent Filstørrelse: 401,0 KB

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Mads Lundby Hansen

    Tidligere cheføkonom og vicedirektør

    Jørgen Sloth

    Cheføkonom

    +45 61 66 27 98

    jorgen@cepos.dk

    Hent analyse

    Hent Filstørrelse: 820,2 KB
    Hent Filstørrelse: 401,0 KB

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Mads Lundby Hansen

    Tidligere cheføkonom og vicedirektør

    Jørgen Sloth

    Cheføkonom

    +45 61 66 27 98

    jorgen@cepos.dk