Fri pris­dan­nel­se er nød­ven­dig og vig­tig, også un­der kri­ser

Type: Debat
Table of contents×

Indholdsfortegnelse

Indholdsfortegnelse

Covid-19 rammer verden over og giver anledning til store udsving i efterspørgslen efter forskel-lige produkter. Efterspørgslen efter ferier og flyrejser er stort set væk, mens producenterne af masker, håndsprit osv. har svært ved at følge med.

Ændringerne i efterspørgslen har fået mange virksomheder til at ændre på priserne, men det er langt fra populært, når virksomhederne hæver prisen på nødvendigheder. Det fik Harald Nyborg at føle, da de — tre uger efter de hævede prisen på ansigtsmasker — endte i noget, der kunne ligne regulær shitstorm, hvis ikke de havde valgt at sænke priserne igen. Også udenlandsdanskeren Lars Tvede fik kritik og blev bl.a. hængt ud af Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten, fordi han havde tjent penge på spekulation under krisen.

Det kan give intuitiv mening, at man ikke ønsker, at enkelte virksomheder skal tjene på en national krise. Problemet er bare, at priser ikke kun har betydning for indtjeningen i virksomhederne, men i høj grad også bidrager til at sikre at 1) ressourcerne anvendes, hvor de gør størst gavn, og 2) virksomhederne får tilskyndelse til at afhjælpe mangel. Begge dele bør være indlysende for enhver. Er prisen på håndsprit høj, har forbrugerne tilskyndelse til at spare på den og f.eks. vaske hænderne i stedet, når det er muligt, og virksomhederne har tilskyndelse til at øge produktionen. Her er bl.a. spekulanter som Lars Tvedes afgørende for, at priserne på virksomhedernes aktiver afspejler efterspørgslen efter virksomhedens produkter, så virksomheder, der oplever øget efterspørgsel, nemmere kan skaffe finansiering til at udvide produktionen.

Producenterne af håndsprit vil muligvis mene, at de i forvejen producerer så meget, de overhovedet kan. Men fortsætter krisen (hvad alt tyder på), kan de på sigt opleve mangel hos deres underleverandører. I sidste ende kan kun prissystemet og høj fleksibilitet i priserne sikre, at alle — selv dem, der ikke aner, at de bidrager til produktionen af håndsprit — tilskyndes til at øge produktionen.

Derfor bør vi slå koldt vand i blodet, når virksomhederne hæver prisen på nødvendigheder som håndsprit. For selvom danskernes gå-på-mod og hjælpsomhed har været ekstraordinær i krisens begyndelse, er højere priser et vigtigt bidrag til at afhjælpe manglen på nødvendige varer. Hvis virksomhederne vil udvise samfundssind, bør de derfor ikke være tilbageholdende med prisstigninger, når der opstår mangel på bestemte varer.

Ovenstående er langt fra en kritik af Harald Nyborgs reaktion på kritikken. Kun en brøkdel af deres indtjening kommer fra ansigtsmasker, mens omkostningerne ved dårlig presseomtale kan være betydelige. Man kunne ønske sig, at journalisterne gik hårdere til kritikerne i bl.a. Enhedslisten og spurgte, hvorfor mangel på — og ineffektiv fordeling af — masker og håndsprit er bedre end en velfungerende prismekanisme.

Fodnoter

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Jonas Herby

    Specialkonsulent

    +45 27 28 27 48

    herby@cepos.dk

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Jonas Herby

    Specialkonsulent

    +45 27 28 27 48

    herby@cepos.dk