Kommunalpolitikere prioriterer bugnende kommunekasser højere end borgernes velfærd
Analysen ser på, hvor store skattelettelser borgerne kan opnå i de enkelte kommuner, hvis kommunerne reducerer deres opsparede likviditet til et mere normalt niveau.
Udgivet d.
30. august 2017 - 15:28
ABCepos
Kommuner & regioner
Skat
Den gennemsnitlige kommune- og amtsskat steg fra 15,6 pct. i 1970 til 32,5 pct. i 2001, dvs. en fordobling over 30 år. Skattestigningerne i kommunerne stoppede abrupt med skattestoppet, der blev indført af Anders Fogh Rasmussens regering i 2001. Siden er kommuneskatten holdt i ro, jf. figuren.
Figuren går kun frem til 2006. Det skyldes, at amtsskatten blev afskaffet i forbindelse med kommunalreformen fra og med 2007 og erstattet af sundhedsbidraget. Også siden 2006 har kommuneskatten været omtrent uændret.
Analysen ser på, hvor store skattelettelser borgerne kan opnå i de enkelte kommuner, hvis kommunerne reducerer deres opsparede likviditet til et mere normalt niveau.
Kommunerne kan samlet spare 5,1-7,4 mia. kr. på ledelse og administration, hvis de forbedrer deres produktivitet til samme niveau som de bedste kommuner. Det svarer til en årlig besparelse på 850-1.250 kr. i gennemsnit per indbygger på landsplan.