Analyse af grundskoledata
Udgivet d.
12. august 2006 - 13:00
Analyse
Uddannelse

Notatet præsenterer en model, der beskriver betydningen af forældrenes sociale baggrund for den enkelte elevs præstationer i folkeskolen, målt ved karaktergennemsnittet for dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Der opstilles forskellige baggrundsvariable, som tilsammen giver et mål for den støtte, barnet får fra hjemmet.
Forældrenes uddannelsesniveau og indkomst har indflydelse på karaktergennemsnittet. Det har endvidere betydning for karaktergennemsnittet, hvorvidt forældrene til eleven er danskere/vestlige indvandrere eller ikke-vestlige indvandrere, hvorvidt forældrene er i beskæftigelse/under uddannelse eller ej, samt hvorvidt barnets mor er gift eller ej.
Modellen gør det blandt andet muligt at undersøge, i hvilket omfang undervisningen på hver enkelt skole medvirker til at løfte den enkelte elev udover det niveau, man ville forvente ud fra elevens sociale baggrund. Forskellen mellem det faktisk opnåede resultat og det forventede siger noget om effekten af undervisningen på den enkelte skole. På hjemmesiden www.undervisningseffekt.dk præsenteres en rangering af landets skoler på basis af denne undervisningseffekt i årene 2004 og 2005.
Forfatter
Kommunerne kan frigøre 7,4 mia. kr. fra ledelse og administration
Kommunerne kan samlet spare 5,1-7,4 mia. kr. på ledelse og administration, hvis de forbedrer deres produktivitet til samme niveau som de bedste kommuner. Det svarer til en årlig besparelse på 850-1.250 kr. i gennemsnit per indbygger på landsplan.
Elevtrivslen i folkeskolen fortsætter med at falde
Trivslen hos eleverne i folkeskolen har været faldende siden de første trivselsmålinger blev gennemført skoleåret 2014/2015. Det gennemsnitlige niveau for alle elever er faldet, og en større andel af eleverne har en trivsel på middel og derunder.

