Analyse af grundskoledata
Udgivet d.
12. august 2006 - 13:00
Analyse
Uddannelse
Notatet præsenterer en model, der beskriver betydningen af forældrenes sociale baggrund for den enkelte elevs præstationer i folkeskolen, målt ved karaktergennemsnittet for dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Der opstilles forskellige baggrundsvariable, som tilsammen giver et mål for den støtte, barnet får fra hjemmet.
Forældrenes uddannelsesniveau og indkomst har indflydelse på karaktergennemsnittet. Det har endvidere betydning for karaktergennemsnittet, hvorvidt forældrene til eleven er danskere/vestlige indvandrere eller ikke-vestlige indvandrere, hvorvidt forældrene er i beskæftigelse/under uddannelse eller ej, samt hvorvidt barnets mor er gift eller ej.
Modellen gør det blandt andet muligt at undersøge, i hvilket omfang undervisningen på hver enkelt skole medvirker til at løfte den enkelte elev udover det niveau, man ville forvente ud fra elevens sociale baggrund. Forskellen mellem det faktisk opnåede resultat og det forventede siger noget om effekten af undervisningen på den enkelte skole. På hjemmesiden www.undervisningseffekt.dk præsenteres en rangering af landets skoler på basis af denne undervisningseffekt i årene 2004 og 2005.
Forfatter
Der er behov for forandring i den offentlige sektor: »Det handler ikke om at spare penge, men om at give danskerne et sundhedssystem i verdensklasse«
Året, der er gået, har vist os én ting klart og tydeligt: Der er behov for forandring. Især når vi ser på omkostningerne i den offentlige sektor.
Flere ressourcer pr. elev i folkeskolen øger ikke forældretilfredsheden
Der er ikke sammenhæng mellem forældrenes tilfredshed med folkeskolen og ressourceforbruget pr. elev.