Analyse af grundskoledata
Udgivet d.
12. august 2006 - 13:00
Analyse
Uddannelse
Notatet præsenterer en model, der beskriver betydningen af forældrenes sociale baggrund for den enkelte elevs præstationer i folkeskolen, målt ved karaktergennemsnittet for dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Der opstilles forskellige baggrundsvariable, som tilsammen giver et mål for den støtte, barnet får fra hjemmet.
Forældrenes uddannelsesniveau og indkomst har indflydelse på karaktergennemsnittet. Det har endvidere betydning for karaktergennemsnittet, hvorvidt forældrene til eleven er danskere/vestlige indvandrere eller ikke-vestlige indvandrere, hvorvidt forældrene er i beskæftigelse/under uddannelse eller ej, samt hvorvidt barnets mor er gift eller ej.
Modellen gør det blandt andet muligt at undersøge, i hvilket omfang undervisningen på hver enkelt skole medvirker til at løfte den enkelte elev udover det niveau, man ville forvente ud fra elevens sociale baggrund. Forskellen mellem det faktisk opnåede resultat og det forventede siger noget om effekten af undervisningen på den enkelte skole. På hjemmesiden www.undervisningseffekt.dk præsenteres en rangering af landets skoler på basis af denne undervisningseffekt i årene 2004 og 2005.
Forfatter
Anton Leopold Krogh
Akademiassistent
cepos
Gabriel Kjær-Westermann
Studentermedhjælper
cepos
Andreas Paulsen
Chefkonsulent
cepos
Sune Wæsel
Medlem af Centerrådet
cepos
Rikke Lykke
Medlem af Centerrådet
cepos
Rasmus Toft-Pedersen
Medlem af Centerrådet
cepos
Peter Christensen
Medlem af Centerrådet
cepos
Pernille Birch
Medlem af Centerrådet
cepos
Pernille Agerbo
Medlem af Centerådet
cepos
Merete Riisager
Medlem af Centerrådet
cepos
Bedre data er helt afgørende for bedre hjælp til de socialt udsatte
Det er på højde tid, at man går fra snak om bedre data på socialområdet til konkret handling. Der er ingen vej udenom, hvis man ønsker reelle forbedringer for de socialt udsatte.
Børn skal ikke betale prisen for Københavns Kommunes dårlige prioriteringer
Når institutioner, der burde være sikre og trygge baser for vores børn, forvandles til steder præget af kaos og omsorgssvigt, er der noget alvorligt galt.