1. Sammenfatning
Denne analyse viser, at alle samfundsklasser er repræsenteret i både folkeskoler og fri grundskoler (friskole eller privatskole) i hele landet. Variationen mellem antallet af elever i de enkelte samfundsklasser mellem fri grundskoler og folkeskoler svarer i de langt de fleste tilfælde til en forskel på 1-2 elever i en klasse med i alt 25 elever.
På landsplan vil der således i en gennemsnitlig klasse med 25 elever i en fri grundskole gå ni elever fra eliten, mens der i en folkeskole vil gå syv. Begge skoleformer vil have ni elever fra middelklassen, mens arbejderklassen i de frie skoler vil være repræsenteret med ca. 5-6 elever mod syv elever i folkeskolen. Elever hvis forældre er udenfor arbejdsmarkedet vil der være 1 af i en gennemsnitlig fri grundskole mod 2 i folkeskolen.
Forskellene mellem de fri grundskoler og folkeskolerne lokalt er langt mindre end de geografiske forskelle i elevsammensætningen mellem folkeskolerne, som skyldes, at samfundsklasserne vælger at bo i forskellige egne af lande. Eksempelvis udgør eliten 44 pct. af eleverne i 1. klasse i folkeskolerne i hovedstadsområdet, hvorimod de kun udgør 11 pct. i landkommunerne. Dette svarer til, at der i en 1. klasse på 25 elever vil være 8 flere elever fra eliten i en folkeskole i hovedstadsområdet sammenlignet med en folkeskole i en landkommune.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) offentliggjorde den 26. august 2020 analysen ”Flere børn fra eliten går på privatskole – også uden for storbyerne” , der ser på hvor stor en andel af eleverne fra forskellige samfundsklasser, der vælger at gå på en fri grundskole.
Analysen fra AE ser udelukkende på, hvor stor en andel af eleverne indenfor hver af de 4 samfundsklasser – eliten, middelklassen, arbejderklassen og uden for arbejdsmarkedet (defineret af AE) – der går i frie grundskoler. Analysen fra AE ser derimod ikke på, hvor stor andel af eleverne, der går i en fri grundskole, der kommer fra de enkelte samfundsklasser. Sidstnævnte er afgørende for at kunne vurdere, hvorvidt elevsammensætningen i de fri grundskoler afspejler befolkningssammensætningen i det øvrige samfund.
Som eksempel på denne problemstilling fremgår det af analysen fra AE, at det i landkommunerne i 1. klasse er 31,5 procent af de børn, der tilhører eliten, der går i en fri grundskole, og at det tilsvarende kun er 17 pct. af de børn, der tilhører arbejderklassen. Børn af forældre fra eliten udgør dog kun 12 pct. af det samlede antal børn i 1. klasse i landkommunerne, hvorimod elever fra arbejderklassen udgør 37 pct. Derfor udgør børn fra eliten kun 19 pct. af eleverne i fri grundskoler i landkommunerne, hvorimod børn fra arbejderklassen udgør 30 pct. Dermed vil elever fra arbejderklassen udgøre en klart større andel af eleverne end børn fra eliten i en gennemsnitlig 1. klasse i en fri grundskole i en landkommune.
Analysen fra AE er både interessant og relevant, men som ovenstående eksempel viser, kan den ikke bruges til at vurdere elevsammensætningen i fri grundskoler sammenlignet med elevsammensætningen i folkeskolen. Derfor har Cepos lavet denne analyse på baggrund af det samme datagrundlag, som AE anvender .
2. Elevsammensætningen i fri grundskoler generelt
CEPOS har på baggrund af datagrundlaget fra AE ́s analyse undersøgt elevsammensætningen i landets frie grundskoler samt landets folkeskoler i 2019. Resultaterne af undersøgelsen fremgår af dette notat.
Danmarks Statistik har lavet en opdeling landets kommuner i fem grupper:
- Hovedstadskommuner
- Storbykommuner
- Provinskommuner
- Oplandskommuner
- Landskommuner
Opdelingen tager udgangspunkt i tilgængelighed af arbejdspladser samt antallet af indbyggere i den største by i kommunen. Denne gruppering anvendes til at analysere de geografiske forskelle i elevsammensætningen i landets fri grundskoler. Derudover indeler AE eleverne i fire samfundsklasser:
- Eliten
- Middelklassen
- Arbejderklassen
- Uden for arbejdsmarkedet
Det kan diskuteres, om denne opdeling af befolkningen er hensigtsmæssig i forhold til at vurdere elevsammensætningen i skolerne. Eksempelvis er det på landsplan hele 29 pct. af børnene i 1. klasse, der kommer fra eliten. Det er således en meget stor gruppe af forældrene, der tilhører eliten, derfor kunne de lige så vel betegnes som relativt ”almindelige” danskere. Opdelingen af befolkningen i samfundsklasser anvendes alligevel også i denne analyse af elevesammensætningen. Dette gøres for at vise, hvordan resultaterne tilføjer afgørende ny information om elevsammensætningen i forhold til AE ́s analyse.
I ligehed med rapporten fra AE analyserer vi eleverne i 1. klasse og 8. klasse. Da resultaterne er relativt ensartede for de to klassetrin har vi valgt at fokusere på resultaterne for 1. klasse og præsentere data for 8. klasse i bilaget.
Figur 1 viser andelen af elever i 1. klasse fra hver af de af AE definerede samfundsklasser, som går på en fri grundskole, samt hvor stor en del denne samfundsklasse udgør af det samlede antal elever i 1. klasse på alle skoler. Det ses, at både eliten og middelklassen er svagt overrepræsenterede i de frie grundskoler, da grupperne udgør hhv. 29% og 36% af det samlede antal elever i 1. klasse mod henholdsvis 36% og 37% af eleverne i de frie grundskoler. Omvendt er arbejderklassen og klassen af forældre uden for arbejdsmarkedet svagt underrepræsenterede i de frie grundskoler. Det kan således konkluderes, at alle samfundsklasser på landplan er repræsenteret i de frie grundskoler med en andel af eleverne, der ikke afviger markant fra fordelingen i samfundet som helhed.
For at illustrere hvad forskellene betyder for elevfordelingen i klasserne, har vi i tabel 1 opgjort, hvordan elevfordelingen i figur 1 ville ser ud i en klasse med 25 elever. Tabellen viser, at der på landsplan kun er en afvigelse på 1-2 elever mellem antallet af elever i de enkelte samfundsklasser i en 1. klasse fra en fri grundskole sammenlignet med en 1. klasse fra en folkeskole.