CEPOS logo

Arbejdspapir 13: Private skoler er både bedre og billigere end de offentlige

Udgivet d.

13. maj 2011 - 13:55

Arbejdspapir

Uddannelse

Denne analyse sammenligner kvaliteten og omkostningerne af undervisningen i de private og offentlige grundskoler i Danmark. Og på trods af de ulige konkurrencevilkår, viser undersøgelsen med al tydelighed, at de private skoler klarer sig bedre, både når det handler om at levere kvalitet i undervisningen, og når det handler om omkostningseffektivitet.
”Selvom de private skoler ikke operere på samme vilkår som en profit maksimerende virksomhed, så viser undersøgelsen, at konkurrence er afgørende for at sikre en høj kvalitet og omkostningseffektivitet – også i det danske skolesystem. Risikoen for at miste elever og for lukning betyder nemlig, at de private skoler modsat de offentlige er nødt til at levere en højere kvalitet til en rimelig pris for at kunne fastholde og tiltrække nye elever. Det incitament har de danske folkeskoler ikke”, siger forskningschef hos CEPOS Henrik Christoffersen.

”Undersøgelsen viser derfor også, at selvom vi i dag siger, at vores skolesystem bygger på et grundlag, der skal fremme konkurrencen mellem offentlige og private skoler, er realiteten, at kun private skoler trues af lukning og agerer derfor konkurrencedygtigt”, fortsætter Henrik Christoffersen. 

Undersøgelsen konkluderer bl.a.: 

• At private skoler mindst er 12 % billigere pr. elev end offentlige skoler.
• At konkurrencen mellem offentlige og private skoler i Danmark er ulige. De offentlige skoler har en økonomisk fordel, da de private skoler modsat de offentlige kun for dækket 75 % af omkostningerne pr. elev og ikke automatisk tilføres yderligere midler til elever med svagere social og økonomisk baggrund. 
• At andelen af ressourcesvage elever ikke er markant større på offentlige skoler end private. Offentlige skolers højere omkostninger per elev og lavere karaktergennemsnit kan derfor heller ikke forklares på baggrund af sociale og økonomiske forskelle i elevernes baggrund. 

Undersøgelsen er foretaget på baggrund data fra 1.214 danske skoler, hvoraf 192 er privat skoler (35 % af de i alt 489 privatskoler i Danmark) og 1022 er offentlige skoler (67 % af de i alt 1519 offentlige skoler i Danmark). 
I undersøgelsen opgøres kvaliteten ud fra karaktergennemsnittet korrigeret for elevernes socioøkonomiske baggrund. Prisen måles på baggrund af omkostninger pr. elev. 

Relateret artikel

Produktiviteten falder på offentlige sygehuse – men stiger i det private

12. december 2024

Siden 2019 er produktiviteten faldet på de offentlige sygehuse trods flere medarbejdere. Samtidig er produktiviteten steget i det private.

Relateret artikel

Liberal familiepolitik: Er det gammel vin på nye flasker?

22. november 2024

»Børnenes statsminister«, Mette Frederiksen, står næppe stærkt hos familierne. Børn mistrives stadig, gymnasieelever strejker og forældrene afkræves både at arbejde længere og få flere børn. Måske det var på tide med et liberalt alternativ til familiepoli

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed