Arbejdspapir 17: Revision og effektivitet i den offentlige sektor
Udgivet d.
30. april 2012 - 14:25
Arbejdspapir
Kommuner & regioner
Produktivitet
Gennemgangen af rigsrevisionens beretninger viser, at disses konklusioner stort set aldrig rummer konkrete forslag til effektiviseringsprojekter eller opgørelse af noget effektiviseringspotentiale. Også når man betragter selve udførelsen af den statslige revision, findes der effektiviseringsproblemer. Rigsrevisionen har i perioden fra 2003 til 2010 fået forøget deres nettobevilling med 10 pct., men disse ikke samtidig er blevet fulgt at stigende produktivitet.
”I lyset af tidens økonomiske pres, er det derfor nødvendigt at iværksætte forskellige tiltag, der kan styrke Rigsrevisionens fokus på effektivitet. Eksempelvis kunne regeringen stille lovgivningsmæssige krav til, at Rigsrevisionen skal estimere konkrete effektiviseringspotentialer, eller i lighed med den britiske rigsrevision skal opgøre, hvor meget man bidrager til effektiviseringen af den offentlige sektor”, foreslår forskningschef Henrik Christoffersen, der herudover foreslår, at man understøtter revisionens fokus på at afdække effektiviseringspotentialer ved at styrke de politiske udpegede statsrevisorers brug af eksterne eksperter, eller at man konkurrenceudsætter Rigsrevisionens ydelser.
”Danskerne har krav på at vide, at de får den bedst mulige velfærd for pengene. Derfor er det også afgørende, at Rigsrevisionen lever op til sin opgave som vagthund og i sin kontrolindsats holder et skarpt fokus på netop effektivitetspotentialet i den offentlige virksomhed. Og det er desværre ikke tilfældet i dag,” slutter Henrik Christoffersen, forskningschef i CEPOS.
Statens opkøb af lufthavnen bliver SAS-nedtur om igen
Er staten en oplagt virksomhedsejer? Erfaringerne tyder på, at svaret er nej. Se blot på SAS, som ikke ligefrem har haft ubetinget succes.
En krigsskat vil kunne koste en arbejderfamilie 18.800 kr. om året
Så stor en bundskattestigning skal der til for at finansiere en stigning i forsvarsudgifterne.