CEPOS logo

Arbejdspapir 39: Penge og præstationer – indsigter fra undervisningsministeriets 2016 data for grundskolen

Udgivet d.

15. september 2016 - 10:02

Arbejdspapir

Uddannelse

De danske friskoler er bedst til at løfte eleverne. Samtidig er friskolerne i gennemsnit også de mest omkostningseffektive og den billigste form for undervisning for statskassen.

Ny analyse fra CEPOS viser, at de danske friskoler samlet set har den bedste undervisningseffekt sammenlignet med hhv. folke- og efterskoler. De løfter altså eleverne stærkere i faglig henseende end folkeskolerne sammenlignet med, hvad der kan forventes af elevpræstationer givet elevernes sociale og socioøkonomiske baggrund. Således fastholder friskolerne deres position fra tidligere sammenlignende analyser af de danske grundskoler, som CEPOS har gennemført.

Disse resultater bliver vel at mærke opnået, selv om de offentlige tilskud til de frie grundskoler er begrænset til godt 80 pct. af udgifterne pr. elev i folkeskolen.

Analysen fra CEPOS påviser i øvrigt, at der ikke findes nogen systematisk sammenhæng mellem, hvor store budgetter kommunerne afsætter til deres skolevæsener og skolernes evne til at løfte eleverne i faglig henseende. Derimod er de faglige resultater på de enkelte skoler klart sammenhængende med de forhold, som de enkelte skoler selv kan påvirke, så som elevtrivsel og elevfravær.

Om analysens resultater udtaler forskningschef Henrik Christoffersen:
”Analysen understreger, at det ikke er budgettets størrelse, der afgør en skoles evne til at løfte eleverne og sikre dem de nødvendige færdigheder. Ledelse, trivsel, og noget så simpelt som at skolen tager et aktivt ansvar, er de centrale elementer, der er afgørende for graden af succes”, udtaler Henrik Christoffersen, CEPOS.

 Til den verserende debat om, hvorvidt det offentlige tilskud til friskolerne skal fjernes, er Henrik Christoffersen afvisende:
”Samfundsøkonomisk såvel som menneskeligt vil det være en meget dårlig prioritering. Friskolerne er langt de billigste for statskassen og således de danske skatteydere. En elev i en almindelig folkeskole koster årligt statskassen 65.000,-, mens eleven i en friskole kun koster 42.320,-. Men eleven i friskolen er altså bedre forberedt til at fortsætte en videre uddannelse og på længere sigt opnå beskæftigelse og bidrage til samfundet”, slutter Henrik Christoffersen, CEPOS.

Hent Arbejdspapiret

De danske friskoler er bedst til at løfte eleverne. Samtidig er friskolerne i gennemsnit også de mest omkostningseffektive og den billigste form for undervisning for statskassen.

Relateret artikel

Der er behov for forandring i den offentlige sektor: »Det handler ikke om at spare penge, men om at give danskerne et sundhedssystem i verdensklasse«

30. december 2024

Året, der er gået, har vist os én ting klart og tydeligt: Der er behov for forandring. Især når vi ser på omkostningerne i den offentlige sektor.

Relateret artikel

Flere ressourcer pr. elev i folkeskolen øger ikke forældretilfredsheden

25. december 2024

Der er ikke sammenhæng mellem forældrenes tilfredshed med folkeskolen og ressourceforbruget pr. elev.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed