Forord
I CEPOS har vi gennem en længere årrække interesseret os for grundskolen, skolepolitikken og skolernes drift og præstationer. Med dette arbejdspapir tager vi hul på også at arbejde med gymnasieskolen. Der fremlægges en række analyser med udgangspunkt i data fra Undervisningsministeriet. Her er dels tale om karakterdata og de ministerielle beregninger af socioøkonomiske referencer, samt regnskabsdata for hver enkelt gymnasieskole.
Dataanalyserne i papiret er udført af stud.polit. Kim Kaaring.
Februar 2017
Henrik Christoffersen
Forskningschef
ISBN: 978-87-92581-62-4
Indhold
- Sammenfatning
- Taxameterfinansiering, ressourceanvendelse og resultater
- Den selvejende og taxameterfinansierede organisationsmodel
- Overordnede konsekvenser af gymnasieskolernes finansieringsmodel
- Gymnasieskolernes økonomiske prioriteringer
- Økonomiske prioriteringer og præstationer i gymnasieskolerne
- Private og selvejende gymnasier
Bilag. Eksamensresultat og undervisningseffekt for statslige selvejende almene gymnasier, 2012 – 2015
Referencer
1. Sammenfatning
Der er betydelige forskelle i de karakterresultater, som eleverne opnår i de forskellige almene gymnasieskoler i Danmark. Gymnasieskolerne er finansieret med en taxametermodel, som dels ud fra en lighedsbetragtning, dels ud fra en effektivitetsbetragtning, justerer de statslige tilskud per elev for forskelle i elevmassens socioøkonomiske sammensætning, skolernes mulighed for at udnytte stordriftsfordele samt skolernes effektivitet i forhold til at føre eleverne igennem til eksamensafslutning.
I arbejdspapiret undersøges, hvorvidt gymnasieskolerne med disse finansieringsmæssige justeringer fungerer, så de formår at løfte eleverne ensartet set i forhold til det forventelige givet elevernes socioøkonomiske baggrund. Det vises, at der er betydelig forskel på gymnasieskolernes evne til at løfter deres elever i faglig henseende.
På den anden side lader forskellene i de enkelte gymnasieskolers evne til at løfte eleverne i faglig henseende sig kun i begrænset omfang forklare i det hele taget ved hjælp af forklaringer, som kan efterprøves ved hjælp af tilgængelige data. Det kan hænge sammen med, at skoleledelse og medarbejderindsats kan være nok så afgørende faktorer, som statstilskuddenes størrelse og muligheder for at bedrive stordrift.
På trods af gymnasieskolernes ensartede økonomiske muligheder i kraft af taxameterfinansieringen og på trods af den tætte statslige regulering af undervisningens indretning, viser der sig at være betydelig forskel på, hvorledes de almene gymnasieskoler prioriterer anvendelsen af skolernes budget. Men den usikkerhed, som gør sig gældende i kraft af en ufuldstændig adskillelse mellem de forskellige gymnasieformer i Undervisningsministeriets regnskabsstatistik, findes således et spænd på mellem omkring 55.000 kroner og 70.000 kroner, hvad angår gymnasieskolernes udgifter til undervisningens gennemførelse. Administrationsudgifterne varierer modsvarende mellem 5.000 kroner og 12.000 kroner per elev. Det lader sig imidlertid ikke fastslå, at der findes nogen systematisk forskel i opnået undervisningseffekt, som kan forklares med forskelle i udgifternes prioritering.
De danske gymnasieskoler er i hovedsagen organiseret som stratslige selvejende institutioner. En mindre del af de danske gymnasieskoler drives imidlertid som private gymnasier. Det vises, at de private gymnasieskoler i hovedsagen er stærkere til at løfte deres elever i faglig henseende end de statslige selvejende gymnasier.
Den statistiske model, som anvendes, og som er udviklet i Undervisningsministeriet, er udformet, så der for gymnasierne under ét idealt set gælder, at gymnasier med henholdsvis en socioøkonomisk stærk elevmasse og en svagere elevmasse i socioøkonomiske henseende per definition har samme gennemsnitlige evne til at løfte eleverne i faglig henseende. For netop den mindre gruppe af private gymnasier forholder det sig imidlertid anderledes. Her findes en ret klar tendens til, at de private gymnasier med de i socioøkonomisk henseende stærkeste elever også er de private gymnasier, som er bedst til at løfte eleverne i faglig henseende.
2. Taxameterfinansiering, ressourceanvendelse og resultater
Undervisningsministeriet fremlægger hvert år opgørelser over de opnåede afgangsresultater i de almene gymnasieskoler. Ligeledes beregner ministeriet de såkaldte socioøkonomiske referencer, som udtrykker de forventede afgangsresultater givet elevmassens socioøkonomiske sammensætning, såfremt hvert enkelt gymnasium opnår resultater svarende til landsgennemsnittet. Forskellen mellem de faktisk opnåede eksamensresultater og de forventede resultater kan betegnes undervisningseffekten og kan tolkes som et udtryk for det enkelte gymnasiums evne til at løfte eleverne i faglig henseende.
De almene gymnasieskoler er i hovedsagen organiseret som statslige selvejende institutioner, og tillige findes et antal private gymnasieskoler. Skolerne er finansieret med statslige finansieringsbidrag fordelt ved anvendelse af en taxametermodel, som udmåler tilskud ud fra elevtal samt udtryk for elevmassens socioøkonomiske sammensætning, elevtal og evne til at føre eleverne gennem skoleforløbet til afgang. Der søges altså sikret et hensyn til omfordeling, stordriftsfordele og effektivitet.
I dette arbejdspapir undersøges ved hjælp af Undervisningsministeriets data de enkelte almene gymnasieskolers evne til at udnytte de tilmålte taxametertilskud.
Undervisningsministeriet offentliggør også en regnskabsstatistik for gymnasieskolerne. Her redegøres i overordnede hovedtræk for de enkelte skolers prioritering af de tilmålte økonomiske ressourcer til forskellige formål. Dermed er det muligt at sammenholde gymnasieskolernes ressourceprioriteringer med skolernes opnåede resultater, hvad der også gøres i arbejdspapiret.
Endelig belyses i arbejdspapiret de private gymnasiers resultater, og de sammenholdes med resultaterne i de statslige selvejende almene gymnasier.
De almene gymnasieskoler drives i et vist omfang i samdrift med andre typer af gymnasieskoler. Det indebærer i forhold til arbejdspapirets analyser nogle afgrænsningsproblemer. Der gøres i noter undervejs rede for sådanne problemer.
Undervisningsministeriets statistiske materiale er også i andre henseender forbundet med vanskeligheder at benytte. Ikke mindst er det værd at bemærke, at der medgår betydelig tid forinden materialet foreligger. Analyserne i dette arbejdspapir er under alle omstændigheder baseret på de senest foreliggende data på analysetidspunktet.
3. Den selvejende og taxameterfinansierede organisationsmodel
Den nuværende organisering og finansiering af gymnasieskolerne blev i princippet lagt fast med den kommunale strukturreform i 2007. Fra i hovedsagen at være placeret i amtskommunernes regi blev gymnasieskolerne overført til en selvejende form med egne bestyrelser men underlagt en detaljeret statslig regulering. Hertil kommer, at en mindre del af gymnasieskolerne er forblevet som private gymnasieskoler med egen styrelsesmodel og finansiering men underlagt samme eksamensordning som de selvejende gymnasier.
Gymnasiernes overgang fra amtskommunalt regi til selvejeformen er foregået i to trin. I første omgang blev det fundet vanskeligt at håndtere en omlægning af de meget forskellige bygningsmasser, hvorfor alene driftsopgaven overgik til selvejeformen, mens bygningsmassen blev placeret i et statsligt ejerskab. Efterfølgende er der fundet en model for omlægning også af bygningsmassen, således at også bygningsmassen nu er placeret i gymnasieskolernes selvejeorganisation.
Gymnasieskolen har i dens lovgrundlag fået fastslået præmissen, at skolen skal være studieforberedende. Gymnasierne er regionale enheder, men de har som udtrykkeligt sigte at forberede alle gymnasieelever til et videre forløb i et ensartet nationalt uddannelsessystem. Alligevel er der stor forskel mellem gymnasierne på elevmassens sammensætning og på de faglige kompetencer, som eleverne forlader gymnasiet med. Det er illustreret i figur 1.
Figur 1: Eksamensresultat for statslige selvejende almene gymnasier, 2013