Vi har ud fra de to analyser lavet et konservativt skøn for besparelsespotentialet for de enkelte kommuner, der er beregnet ved at man for hver kommune anvender den mindste af de to opgørelser af besparelsespotentialet pr. indbygger fra henholdsvis Benchmarkingenheden og Cepos. Denne metode giver samlet set besparelsespotentiale på 8,2 mia. kr. for alle kommunerne, se bilag 3.
6. Perspektivering
Ledelse og administration er som tidligere nævnt ofte det område, som politikernes øjne først falder på, når der skal effektiviseres. Dette kan bl.a. ses ved, at det er et af de få specifikke kommunale områder, hvor der i perioden 2007-2019 er blevet opstillet konkrete krav til effektiviseringer i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen og KL . Derfor er det også bemærkelsesværdigt, at man både i Benchmarkingenhedens analyse og i analysen i dette arbejdspapir kan finde meget betydelige effektiviseringspotentialer. En mulig oplagt forklaring på dette kan være forholdet mellem lokalpolitikerne og de kommunale embedsmænd.
Det er således en kendt og analyseret problemstilling i den økonomiske litteratur, at embedsmændenes interesser ikke nødvendigvis er sammenfaldende med politikernes, hvilket kan påvirke beslutninger om effektiviseringer og besparelser, jf. Mueller (2003).
Det grundlæggende problem er, at der er såkaldt asymmetrisk information mellem de kommunale embedsmænd og politikerne. Det betyder, at de kommunale embedsmænd har en dybere indsigt end politikerne i, hvordan og hvor godt den kommunens produktion af velfærdsydelser – samt herunder ledelse og administration – fungerer. Sådan må det nødvendigvis være, da hovedparten af de folkevalgte er lægmænd og deltidspolitikere, jf. Madsen og Kjær (2015). Derfor er det også de kommunale embedsmænd, der rådgiver politikerne i forhold til, hvorvidt – og i givet fald hvor – der kan indhøstes effektiviseringer i kommunen. Problemet med denne konstruktion er, at embedsmændene selv kan have interesse i at undgå effektiviseringer. Det kan være fordi de gerne vil have høje lønninger, lavt arbejdspres mv. , og/eller fordi de gerne vil være ledere for en stor organisation med mange medarbejdere, der giver stor prestige, indflydelse mv . Bag denne tankegang ligger der en antagelse om, at embedsmænd – i lighed med agenterne i alle andre typer af økonomiske modeller – tager hensyn til deres egen personlige nytte og præferencer, når de rådgiver politikerne. Desuden vil der altid være asymmetrisk information mellem politikere og embedsmænd, da sidstnævnte i sagens natur altid vil have den største ekspertise i forhold til forholdene i forvaltningen. Derfor må politikerne oftest støtte sig til rådgivning fra embedsmænd, når det drejer sig om muligheden for at effektivisere i kommunen, og politikerne vil som lægmænd have meget begrænsede muligheder for at afprøve og udfordre kvaliteten af den rådgivning, som de modtager.
Det vil således være et relevant spørgsmål i forhold til effektiviseringer på alle kommunale serviceområder, hvordan man kan ”hjælpe” lokalpolitikerne med at håndtere problemet med asymmetrisk information mellem dem og embedsmændene.
En mulighed er at gennemføre eksterne benchmarkanalyser af kommunerne, som den der er gennemført i dette arbejdspapir og af Benchmarkingenheden. Det er dog i den forbindelse altid en betydelig udfordring, at benchmarkanalyser af kommunerne må baseres på de kommunale regnskaber, da der er en betydelig uensartethed i konterings- og registreringspraksis mellem kommunerne. Denne problemstilling illustreres af sammenligningen af benchmarkanalysen af udgifterne til ledelse og administration i dette arbejdspapir og benchmarkanalysen fra Benchmarkingenheden. Selvom det samlede resultat for besparelsespotentialet ligger på samme niveau i de to analyser, er der for enkelte kommuner meget betydelig forskel på besparelsespotentialet alt efter hvilken af de to opgørelsesmetoder for udgifterne til ledelse og administration, som man lægger til grund. Der er tilsvarende problemer med benchmarkanalyser på de øvrige kommunale serviceområder, se eksempelvis Social- og Indenrigsministeriet (2019). Desuden er det som tidligere beskrevet et grundlæggende problem, at kommunerne i modsætning til staten ikke er overgået til omkostningsbaserede regnskaber. Disse problemer bør løses med en grundlæggende reform af det kommunale budget og regnskabssystem samt en reform af revisionen af de kommunale regnskaber med henblik på at sikre ensartede retvisende opgørelser af omkostningerne med leverancen af de kommunale serviceydelser på tværs af kommunerne, se i øvrigt Christoffersen (2012).
Litteratur:
Bæk, Thomas Astrup & Kurt Houlberg (2016): ”Kommunernes administrative ressourceforbrug – Resultater og perspektiver ved en ny kombineret opgørelsesmetode”. KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
Christoffersen, Henrik (2012): ”Revision og effektivitet i den offentlige sektor”. CEPOS arbejdspapir nr. 17.
Christoffersen, Henrik; Søren Havn Gjedsted & Karsten Bo Larsen (2018): ”Kommunal service – et Giffen-gode?”. Samfundsøkonomen nr. 3 – temanummer om kommunal udligning.
Finansministeriet (2007-2020): ”Aftale om kommunernes økonomi”, www.fm.dk
Kjær, Ulrik & Karsten Lé Madsen (2015): ”De sidste sande amatører – kommunalpolitikerne og deres rolle i det lokale demokrati”. Gyldendal Public.
Larsen, Karsten Bo (2020):”Udvikling i kommunepotentiale 2007-2019”. CEPOS arbejdspapir nr. XX.
Mueller, Dennis C. (2003): ”Public Choice III”, Cambridge University Press
Social- og Indenrigsministeriet (2020): ”Benchmarking af kommunernes udgifter til administration og ledelse”. Social– og Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed
Social- og Indenrigsministeriet (2019): ”Analyse af regnskabsdata på skole- og daginstitutionsniveau”. Social– og Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed
Wittrup; J. (2009):”Kolde hænder eller køligt overblik”. Politica, 41(2), 187-198.
Økonomi- og Indenrigsministeriet (2012a):”Kommunale udgiftsbehov og andre udligningsspørgsmål – betænkning 1533 fra Økonomi og Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg”.
Økonomi- og Indenrigsministeriet (2012b): ”Kommunernes administration og den autoriserede kontoplan”.
Økonomi- og Indenrigsministeriet (2018): ”Benchmarking af kommunernes udgifter til administration og ledelse”. Økonomi- og Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed