Betalingsringen giver et samfundstab på 8 mia. kr.

Type: Analyse
Table of contents×

Indholdsfortegnelse

Indholdsfortegnelse

S og SF har fremsat forslag om at etablere en betalingsring rundt om København for at begrænse trafikken i hovedstaden. Men en betalingsring vil både give et samfundsøkonomisk tab på 7,8 mia. kr. og betyde, at pendlere fremover skal betale 11.000 kr. ekstra for at gå på arbejde. Det konkluderes i en ny analyse, CEPOS har foretaget, af den rapport, S og SF baserer sit forslag på.

”Jeg er meget skeptisk overfor S og SFs forslag om at opføre en betalingsmur omkring København. Det vil for det første betyde, at pendlerne skal betale godt 11.000 kr. mere om året for at komme på arbejde. Det er en ekstra skat på arbejde i en tid, hvor vi mest af alt mangler arbejdskraft. For det andet viser den rapport, som S og SF selv baserer deres forslag på, at en betalingsmur om København samlet set vil give et samfundsøkonomisk tab for Danmark. Dvs. når man opgør alle fordele og ulemper ved betalingsmuren, så stilles samfundet samlet set dårligere”, siger Specialkonsulent Mia Amalie Holstein, CEPOS.

I stedet for at straffe danskerne og beskatte dem yderligere, foreslår CEPOS i stedet at konkurrenceudsætte jernbanesporene.

”I stedet for at beskatte folk over i den offentlige transport gennem en betalingsmur, så burde man i stedet gøre det mere attraktivt at benytte den offentlige transport. Det skal simpelthen være langt mere attraktivt, præcist og hurtigt at sætte sig ind i et tog. Det kunne man gøre ved fx at åbne op for konkurrence på jernbanesporene i København og omegn. Konkurrence på sporene har været en succes i bla. England, hvor øget konkurrence på sporene har medført bedre service i form af mere præcise afgange samt lavere priser”, siger Specialkonsulent Mia Amalie Holstein, CEPOS.

”DSB First er opskriften på, hvordan man ikke skal gøre. DSB – med statskassen i ryggen – skal ikke være medejer af selskaber, der skal byde på togdrift i Danmark. DSBs monopol skal reduceres og private skal have adgang til jernbanesporene, når de er hurtigere, mere præcise og billigere”, siger Specialkonsulent Mia Amalie Holstein, CEPOS.

Fodnoter

    Hent analyse

    Hent Filstørrelse: 424,6 KB

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Mia Amalie Holstein

    Tidligere velfærdspolitisk chef i CEPOS

    Hent analyse

    Hent Filstørrelse: 424,6 KB

    Del denne side

    Forfatter(e):

    Mia Amalie Holstein

    Tidligere velfærdspolitisk chef i CEPOS