Hent Analysen
Samlet set er der et effektiviseringspotentiale på 2,0-2,6 mia.kr., hvis alle kommuner var lige så effektive som de billigste ti procent.
Udgivet d.
7. september 2022 - 15:58
Analyse
Kommuner & regioner
Offentlige udgifter
Vækst
CEPOS udgiver i dag en analyse, der viser, at der kan spares 2 til 2,6 mia. kr., hvis alle kommuner var lige så effektive på affaldsområdet som de billigste ti procent. Forskellene kan kun i meget lille grad forklares med forhold, kommunerne ikke er herre over – som f.eks. deres størrelse og befolkningstæthed. Det viser statistiske analyser foretaget af CEPOS (se det tekniske notat).
”De danske kommuner kan sammenlagt spare mellem 2 og 2,6 milliarder kroner ved at drive affaldsområdet lige så effektivt som de billigste 10 procent. Det svarer til at kunne sænke den gennemsnitlige kommuneskat med 0,2-0,25 pct. point,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
”I en gennemsnitskommune koster det 3.434 kr. om året at få hentet affald. Hvis prisen svarede til niveauet i de billigste kommuner, ville hver husstand i gennemsnit kunne spare 770 til 1.106 kr. om året. I de dyreste kommuner ville husstandene kunne spare helt op til 3.000 kr. årligt,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
”Der er betydelige forskelle på de priser, borgerne betaler for at få hentet affald i landets kommuner. Forskellene kan kun i meget lille grad forklares med forhold, kommunerne ikke er herre over – som f.eks. deres størrelse og befolkningstæthed. Det viser statistiske analyser foretaget af CEPOS. Analysen anbefaler derfor, at der tilrettelægges systematiske udbud af affaldsindsamlingen med fokus på effektivitet og lave omkostninger,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
Samlet set er der et effektiviseringspotentiale på 2,0-2,6 mia.kr., hvis alle kommuner var lige så effektive som de billigste ti procent. Kommunerne kunne sænke borgernes affaldsgebyrer i en størrelsesorden, der svarer til en nedsættelse af den gennemsnitlige kommuneskat på 0,2-0,25 pct. point. Hertil kommer, at der kan være besparelsesmuligheder også i de billigste kommuner, som kan løfte potentialet yderligere.
Der er betydelige forskelle på de priser, borgerne betaler for at få hentet affald i landets kommuner. Forskellene kan kun i meget lille grad forklares med forhold, kommunerne ikke er herre over – som f.eks. deres størrelse og befolkningstæthed. Det viser statistiske analyser foretaget af CEPOS (se ’Affaldsanalyse 2022 – teknisk notat’).
Samlet set er der et effektiviseringspotentiale på 2,0-2,6 mia.kr., hvis alle kommuner var lige så effektive som de billigste ti procent.
Denne analyse er en del af ”Projekt 3%.” Projektet har til formål at identificere reformer, der kan hæve den økonomiske vækst i Danmark til 3 pct. årligt de næste ti år. Projektet er støttet af Kraks Fond og af Novo Nordisk Fonden. (NNF20SA0066299)
Samlet set er der et effektiviseringspotentiale på 2,0-2,6 mia.kr., hvis alle kommuner var lige så effektive som de billigste ti procent.
Er staten en oplagt virksomhedsejer? Erfaringerne tyder på, at svaret er nej. Se blot på SAS, som ikke ligefrem har haft ubetinget succes.
Så stor en bundskattestigning skal der til for at finansiere en stigning i forsvarsudgifterne.