Hent Analysen
Dette notat viser, at den offentlige beskæftigelse i Danmark udgør en stor andel af den samlede beskæftigelse, når der sammenlignes med andre OECD-lande, nemlig godt 30 pct., hvor EU-gennemsnittet ligger på knap 17 pct. i 2005.
Udgivet d.
6. oktober 2006 - 17:27
Analyse
Beskæftigelse
Offentlige udgifter
Dette notat viser, at den offentlige beskæftigelse i Danmark udgør en stor andel af den samlede beskæftigelse, når der sammenlignes med andre OECD-lande, nemlig godt 30 pct., hvor EU-gennemsnittet ligger på knap 17 pct. i 2005. Den store beskæftigelsesandel skyldes, at det offentlige forbrug i Danmark er meget stort – det næsthøjeste i OECD. Hertil kommer, at den offentlige sektor har valgt at producere mange af sine ydelser selv frem for at udlicitere dem. Den store offentlige beskæftigelsesandel er problematisk, fordi 1. det trækker i retning af et højere skattetryk. 2. en stor offentlig beskæftigelsesandel indebærer, at private virksomheder har sværere ved at besætte ledige stillinger. 3. Borgerne ville få mere for deres skattekroner, hvis flere offentlige opgaver blev udliciteret til private leverandører. Ved udlicitering af en opgave, reduceres den offentlige beskæftigelsesandel.
Dette notat viser, at den offentlige beskæftigelse i Danmark udgør en stor andel af den samlede beskæftigelse, når der sammenlignes med andre OECD-lande, nemlig godt 30 pct., hvor EU-gennemsnittet ligger på knap 17 pct. i 2005.
Læser man Morten Skov Christiansens, formand for FH, kronik i denne avis torsdag den 26.juni, kan man få det indtryk, at Cepos' nye pensionsudspil vil trække sikkerhedsnettet væk under danskernes alderdom og blandt andet fjerne seniorpensionen.
Folkepensionsalderen bør ikke være en kamp, hvor politikere kan købe sig til stemmer ved at begunstige bestemte vælgersegmenter.