Og det går jo lige i hjertet på os alle. Men hvad siger det egentlig om kvaliteten af vores vuggestuer og børnehaver generelt? Faktisk ikke ret meget. Selv i den bedst normerede daginstitution vil sådanne situationer forekomme. Børn bliver kede af det. DR har formentlig filmet mange timer i hver af de to institutioner. Det er helt tydeligt, hvad intentionen er med udsendelsen: at fortælle, at normeringerne er for små og at forarge undervejs. Dokumentaren har næppe udvalgt et repræsentativt udsnit af optagelser, der giver et indtryk af, hvordan livet generelt er som barn i de to institutioner. Man har udvalgt de få minutter, der har kunnet underbygge dokumentarens fortælling.
Ikke engang optagelserne fra de to institutioner, dokumentaristerne har besøgt, er altså repræsentative for disse to institutioner. Men selv hvis de var, så fortæller to eksempler intet om, hvordan det generelt forholder sig i danske vuggestuer og børnehaver.
En måde at undersøge dét på er at spørge et repræsentativt udsnit af forældrene til børn i dagtilbud, om de er tilfredse. Det har konsulenthuset Rambøll gjort for Social- og indenrigsministeriet i 2016. Undersøgelsen fandt, at 88 pct. af forældrene var tilfredse eller meget tilfredse, mens kun 5 pct. var utilfredse eller meget utilfredse. Nok så interessant er den samlede tilfredshed steget de senere år. På en skala fra 1 til 5 lå den samlede gennemsnitlige tilfredshed på 4,1 i 2012, på 4,2 i 2014 og på 4,3 i 2016 – en statistisk signifikant stigning i tilfredsheden, ifølge Rambøll.
Dokumentaren hævder, at forældrene ikke er i stand til at vurdere den slags. De færdes jo ikke i institutionen i løbet af dagen og ser derfor ikke, hvordan det står til. Men det forekommer mig at være et tvivlsomt argument. For det første er der ingen, der står børnene nærmere end forældrene. De ved om nogen, om børnene er glade for at skulle afsted om morgenen til vuggestuen eller børnehaven, de taler med børnene om, hvordan deres dag har været, og de har en akut interesse i finde ud af, om deres børn trives eller ej i de timer, hvor forældrene ikke selv er sammen med deres børn.
Endvidere sker det jo meget ofte, at forældre dukker op tidligt for at hente børn, at bedsteforældre gør det, at børn bliver afleveret sent osv. Forældre har gode muligheder for at vurdere, hvordan det er fat i deres lokale institution, og langt de fleste mener, at det fungerer tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende i lige præcis deres institution. Derimod er der ved at blive pisket en stemning op, som gør, at mange nok tror, at den er helt galt fat andre steder end hos dem selv.
BUPL og de aktivistiske forældre, som planlægger strejken på lørdag, har indvendt, at undersøgelsen ikke spørger til, om man er tilfreds med normeringen. Men det ville da også være et underligt spørgsmål. Normeringen er jo ikke et mål i sig selv. Målet er god pasning. Forældrene er i den forbindelse blevet bedt om at svare på tre yderst relevante spørgsmål, nemlig om de er tilfredse med personalets indsats for at få barnet til at føle sig glad og tryg, om de er tilfredse med personalets modtagelse af barnet ved aflevering samt personalets måde at sige farvel til forældre og barn ved afhentning. Den gennemsnitlige score er tårnhøje 4,4 på første spørgsmål, 4,3 på andet og 4,3 på tredje.
Der er formentlig stor forskel på, hvor velfungerende forskellige institutioner er, men undersøgelsen viser, at forældrene generelt er tilfredse med deres egen institution. Det er formentlig årsagen til, at kommunalbestyrelserne ikke har så meget fokus på at øge normeringerne. Mere om det nedenfor i min kommende blog om det kommunale selvstyre.
Samlet set ser der ikke ud til at være ret meget grund til at hæve normeringen.Forældrene er tilfredse, og vi bruger i forvejen mange penge. Derimod er der god grund til at bekæmpe bureaukratiet i daginstitutionerne, som ser ud til at være gået amok. Det bør ske, før man overhovedet overvejer at tilføre flere ressourcer. Flere ressourcer til et system, der er gået i bureaukratisk selvsving, vil kun gøre ondt værre. Ganske få af de ekstra ressourcer vil nå frem til børnene. De vil i stedet blive spist op af nye bureaukratiske tiltag, administrative medarbejdere, projektledere og ansatte i de kommunale forvaltninger, som skal støtte og rådgive de sagesløse pædagoger i institutionerne, som for det meste bedre ved selv, hvordan de skal passe deres arbejde.