”På baggrund af FH’s tal skønner vi, at deres dagpengeforslag vil reducere beskæftigelsen med ca. 5.000 personer. Det er ganske markant. Det vil reducere vækstpotentialet, fordi danske virksomheder får sværere ved at besætte ledige stillinger. Den strukturelle velstand reduceres med 3,5 mia. kr. Det er den helt forkerte vej at gå. FH foreslår dels at stoppe Thornings mindreregulering af dagpenge i 2022 og 2023, og dels at dagpengesatsen øges med 4.000 kr. de første 3 måneder for A-kassemedlemmer, der har været i beskæftigelse 2 ud af de seneste 3 år. Dermed bliver dagpengesatsen på 23.000 kr. de første 3 måneder,” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
”125.000 fuldtidsbeskæftigede danskere tjener mindre, end hvad der svarer til 23.000 kr. om måneden på dagpenge . Hvis FH’s forslag gennemføres, vil rigtig mange danskere derfor tjene mindre på at arbejde, end man kan få på dagpenge. Højere dagpenge risikerer desuden at hæve mindstelønnen på arbejdsmarkedet. Dermed skubbes svage grupper ud af arbejdsmarkedet, fx flygtninge,” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
”For en dagpengemodtager er incitamentet til at tage et lavtlønsjob begrænset allerede med de nuværende regler. For en enlig uden børn på maksimale dagpenge er der en gevinst på 600 kr. om måneden ved at tage et lavtlønsjob (133,5 kr. i timen) . For dagpengemodtagere med 1 eller 2 børn er gevinsten ved at tage et lavtlønsjob på 800 kr. om måneden . Det er en meget lille gevinst. Vedtages FH’s forslag om 4.000 kr. højere dagpenge de første 3 måneder, vil der blive tale om et decideret tab ved at gå fra maksimale dagpenge til et lavtlønsjob,” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
“Mette Frederiksen har indtil videre reduceret den strukturelle beskæftigelse med 10.450 personer via Arne-pensionen. Mette Frederiksen har heldigvis meddelt, at hun inden sommer vil fremlægge arbejdsudbudsreformer, der som minimum øger beskæftigelsen med 10.450 personer. Hvis statsministeren overtager FH’s dagpengeforslag, så øges hendes reform-udfordring til ca. 15.000 personer. Det er markant. Til sammenligning gennemførte Løkke reformer, der øgede beskæftigelsen med godt 4.000 personer i årene 2015-19. Mette Frederiksen kan komme et stykke ad vejen ved at sænke dimittend-dagpengene fra 14.000 kr. til 7.500 kr. Det giver 9.000 i øget beskæftigelse. Men der er brug for mere. Her kunne man justere på kontanthjælpen eller reducere marginalskatten på arbejde,” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
“En del af motivationen for forslaget er, at for mange danskere udgør de maksimale dagpenge på 19.000 kr. omkring halvdelen af lønnen. Og for højtlønnede ingeniører og læger måske blot en tredjedel. Her overses det, at der er et veludviklet privat forsikringssystem, hvor lønmodtagere kan købe en tillægsforsikring for få hundrede kroner om måneden og ad den vej få 5.000 kr. i tillæg til dagpengene. Personer, der tjener ca. 40.000 kr. og derover, kan sagtens selv købe en sådan forsikring. Der er derfor ikke nogen grund til, at danske skatteydere skal betale for højere dagpenge. Ser man på lavtlønnede, har de en høj dagpengedækning i dag. Hvorfor skal skatteyderne betale for, at højere lønnede får højere dagpenge, når de selv kan betale for det via en forsikring?”, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
“Ifølge FH koster forslaget 2,2 mia. kr. for statskassen. FH har ikke angivet finansieringsforslag. Hvis det skal finansieres via højere skat, så kommer det oveni Mette Frederiksens hidtidige skattestigninger på i alt 12 mia. kr. En skatteforhøjelse på 2,2 mia. kr. vil dræne beskæftigelse og velstand yderligere,” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
“FH vil øge dagpengene de 3 første måneder som ledig. Her overses det, at rigtig mange ledige heldigvis finder et job i løbet af de tre første ledighedsmåneder. FH’s forslag om højere dagpenge vil selvklart reducere denne afgang fra ledighed og dermed reducere beskæftigelsen. Dermed smides der også grus i det fleksible arbejdsmarked,” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.