Den øverste marginalskat er i dag på 56 pct. Som nævnt kan marginalskatten sænkes til 40 pct. ved at anvende 12 mia. kr. af råderummet målrettet på lavere marginalskat, jf. figur 2.
En flad skat på 40 pct. kan nås ved at afskaffe topskatten samt ved at afskaffe loftet over beskæf- tigelsesfradraget. Afskaffelse af topskatten sænker marginalskatten med 13,8 pct.point og øger beskæftigelsen med godt 8.000 personer, mens BNP øges med ca. 10 mia. kr.1 Provenutabet ud- gør 8,2 mia. kr.
I dag opnås det maksimale beskæftigelsesfradrag ved en lønindkomst på 337.000 kr. Det nuvæ- rende beskæftigelsesfradrag sænker marginalskatten med 2,7 pct.point for lønindkomster på op til 337.000 kr.2 Når indkomsten overstiger 337.000 kr., er der ingen effekt på marginalskatten af det nuværende beskæftigelsesfradrag
Hvis loftet for det maksimale beskæftigelsesfradrag fjernes, vil marginalskatten også blive sæn- ket med 2,7 pct.point for lønindkomst over 337.000 kroner. Afskaffelse af loftet over beskæfti- gelsesfradraget øger beskæftigelsen med 6.000 personer, mens BNP øges med ca. 6 mia. kr.3 Provenutabet udgør 3,7 mia. kr.
Som nævnt løftes beskæftigelsen med ca. 14.000 personer med forslagene om en flad marginal- skat på 40 pct. (afskaffelse af topskat og bortfald af loft over jobfradrag). Hvis man medregner finansieringen fra 2025-planens skattereform (herunder afskaffelsen af PSO-afgiften, som er en del af Løkkes skattereform) vil den samlede beskæftigelseseffekt være på 21.000 personer. Til sammenligning øger Løkkes skattereform beskæftigelsen med ca. 11.000 personer .
En marginalskat på 40 pct. vil øge arbejdsindsatsen i timer, øge produktiviteten og øge tilskyn- delsen til uddannelser, der giver høj løn. Samtidig bliver Danmark mere attraktivt i forhold til at tiltrække dygtige udlændinge .