CEPOS logo

Folkeskolen med nye øjne

Udgivet d.

23. maj 2006 - 15:37

Analyse

Uddannelse

CEPOS’ idékatalog til en evalueringskultur i folkeskolen afdækker fem indsatsområder (ny styrelse, EVA-teams, styrket skoleledelse, intelligent benchmarking og den enkelte elevs alsidige udvikling) og underbygges af 22 konkrete handlingsforslag, der kan bidrage til højere faglighed og stærkere personlige kompetencer. Derudover fremlægges flere evalueringsværktøjer.

De 22 konkrete forslag omfatter:

– Tre forslag, der er direkte rettet mod den nye styrelse under undervisningsministeriet (Styrelse for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen). CEPOS foreslår en årlig kvalitetsrapport, strategi på skoleområdet fra kommunerne og en fast definition af krævede nøglekompetencer hos lærerne.

– Tre forslag til de nye kommuner. Forslagene bygger alle på etablering af et evalueringsteam i hver kommune. EVA-teamet skal stå for nationale rapporter, kommunale rapporter og være aktiv medspiller i den løbende kvalitetssikring.

– 13 forslag til en styrket skoleledelse. Forslag, der systematisk udvikler evalueringskultur og arbejdsmetoder i skolernes hverdag – med brug af redskaber som eksempelvis lærervurderinger, coaching, incitamentsstruktur, lederteams, professionalismekontrakter, mentorordninger og effektiviseret mødestruktur.

– Et forslag til intelligent benchmarking bestående af i alt 16 målepunkter. Via tre portaler – en national, en kommunal og en lokal skoleportal – skal skolerne ud og sælge sig selv. Relevant information om skolerne skal gøres tilgængelig for forskellige brugergrupper.

– Et forslag til finansiering af styrket ledelse og evaluering i folkeskolen.

– Inspiration og et forslag til arbejdet med den enkelte elevs alsidige udvikling. Der sættes fokus på, hvordan evalueringskulturen også kan tænke elevernes personlige kompetencer med ind i den daglige og faglige undervisning.

Projektet har været ledet af Lotte Asminn, der har mangeårig erfaring med projektledelse fra kommunikationsbranchen. Projektet har været forankret i CEPOS hos direktør Martin Ågerup.

Hent Analysen

CEPOS’ idékatalog til en evalueringskultur i folkeskolen afdækker fem indsatsområder (ny styrelse, EVA-teams, styrket skoleledelse, intelligent benchmarking og den enkelte elevs alsidige udvikling) og underbygges af 22 konkrete handlingsforslag, der kan bidrage til højere faglighed og stærkere personlige kompetencer. Derudover fremlægges flere evalueringsværktøjer.

Relateret artikel

Udskiftning af lærere i grundskolen

12. februar 2025

Der er stor forskel på, hvor ofte lærere skifter jobs – både på tværs af kommuner og i endnu højere grad på tværs af skoler.

Relateret artikel

Hvis statsministeren virkelig mener, at danskerne skal arbejde mere, bør hun også trække diskussionen om tidligere pension af bordet

11. februar 2025

I CEPOS foreslår vi at genbesøge Arne-pensionen, efterlønnen, seniorjobordningen, dagpengereglerne, SU og reguleringen af overførselsindkomster. Danmark har brug for flere reformer, ikke flere skatter.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed