”En stor del af danskerne er ved lov afskåret fra at få privat kollektiv trafik. Vi har analyseret de potentielle gevinster for udvalgte byer ved at tillade fjernbusser at konkurrere med trafikselskaberne og DSB på interne rejser i Region Sjælland og Region Hovedstaden, og vores analyse viser, at de samlede rejseomkostninger − som udover billetprisen består af den tid, man bruger på rejsen − kan falde med op til 72 kr. pr tur uden for myldretiden”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.
”Movias og DSB’s monopol spænder ben for, at borgerne kan få samme gavn af den private kollektive trafik, som borgerne på Langeland fik i 2016. Monopolet fungerer i praksis som en ekstra skat på de små byer og fører til arbitrær omfordeling. Konklusionerne gælder ikke kun for Sjælland, men kan overføres til andre dele af landet”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.
”Vi anbefaler, at Folketinget fjerner restriktionerne på private kollektive operatører. Første skridt bør være at fjerne den geografiske begrænsning, der forhindrer private kollektive operatører i at servicere rejsende på korte og mellemlange rejser”, udtaler Jonas Herby, specialkonsulent CEPOS.