Hvis man ser på de forskellige sektorer og værktøjer, politikerne kan vælge imellem i forhold til ”klimaeffekt for pengene”, er CO2-udslippet fra benzinbiler det klimaøkonomisk dårligste område at sætte ind på, og et forbud er det ringeste redskab at vælge. Alligevel kappes politikerne om at sætte det mest “ambitiøse” mål for netop privatbilismen (hvorfor politikerne omtaler det som ambitiøst at bruge pengene ineffektivt, kan vi simpelthen ikke forklare), og VLAK-regeringen har fremlagt en målsætning om en million grønne biler i 2030.
Ifølge vores beregninger vil det reducere CO2-udslippet med i gennemsnit en million ton hvert år og koste i gennemsnit 11 milliarder kroner yderligere i årligt samfundsøkonomisk tab frem til 2030.
Flyt transportsystemet til kvotesektoren
Drivhusgasserne fra benzinbiler er de absolut dyreste at reducere. Det koster 3.755 kroner per ton. De billigste reduktionsmuligheder til rådighed andre steder ligger på under 200 kroner per ton. Det dækker blandt andet over de dele af transportsektoren, som er afgiftsfritaget i dag. Selv de mest pessimistiske skøn for skadevirkningerne globalt ved udledning af et ton CO2 ligger klart under omkostningen ved at reducere udledningen med et ton fra benzinbiler. Politikerne kan altså gøre mere skade end gavn ved at tvinge benzinbilerne væk fra vejene.
Samtidig er der under valgkampen stærke politiske ønsker om at indføre en afgift på fly, selv om flyrejser inden for EU allerede er omfattet af EU’s kvotesystem. Kvotesystemet fungerer på omtrent samme måde som en generel afgift. Derfor giver det dårlig mening at lægge en afgift oveni. Det vil blot presse prisen på CO2-kvoter ned og øge udledningerne fra blandt andet elproduktion og industri.
Faktisk ville den bedste løsning være at flytte hele transportområdet til kvotesektoren (og samtidig fjerne alle CO2-afgifter, så man undgår dobbeltregulering). Det ville øge prisen på CO2-kvoter og give en pris på at udlede CO2 på samme måde som en ensartet afgift. Og det ville gælde for hele Europa. Det Europæiske Råd har for længst truffet principbeslutning om det, og det ville være i både Danmarks og klimaets interesse at få beslutningen udmøntet. Men i mellemtiden bør afgifterne være så ens som muligt.