Hvis topskatten fjernes, så betaler top 10 pct. fortsat 30,3 pct. (en reduktion fra 31,4 pct.) af alle skatter og afgifter, eller det der svarer til 222,6 mia. kr. Umiddelbart betyder det, at top 10 pct. vil betale godt 12 mia. kr. mindre i skat.
Her er dog ikke indregnet de dynamiske effekter ved, at folk vil arbejde mere, når deres marginalskat bliver lavere. Når de arbejder mere, stiger deres indkomst, og deres skattebetaling vil stige igen. Finansministeriet vurderer[1], at når man indregner adfærdseffekterne, vil provenutabet for staten blive på 8,6 mia. kr. ved en afskaffelse af topskatten. Effekten på arbejdsudbuddet vurderes til ca. 8.300 personer.
Hvis topskattegrænsen hæves med 100.000 kr., falder top 10 pct.’s skattebetalinger fra 234,7 til 231,0 mia. kr., svarende til 31,1 pct. af de samlede skatte- og afgiftsbetalinger. Indregner man adfærdsvirkninger, bliver det forventede provenutab på 2,5 mia. kr.
Hæves topskatteskattegrænsen i stedet med 200.000 kr., falder top 10 pct.’s skattebetalinger fra 234,7 til 228,8 mia. kr., svarende til 30,9 pct. af de samlede skatte- og afgiftsbetalinger. Når man indregner adfærdsvirkninger, vil det forventede provenutab være på 3,9 mia. kr.
Ovenstående beregninger viser, at topskattelettelser ikke vil ændre afgørende ved fordelingen herhjemme. I det mest vidtgående tilfælde – helt bortfald af topskat – reduceres top 10 pct.’s skatteandel fra 31,4 til 30,3 pct. Ved en forhøjelse af topskattegrænsen med 100.000 kr. reduceres top 10 pct.’s skatteandel fra 31,4 til 31,1 pct. En meget lille reduktion. Uanset hvor meget topskatten lettes, vil de 10 pct. bredeste skuldre bære en meget stor del af skattebyrden i Danmark.
Topskattelettelser er det mest effektive skatteinstrument til at øge arbejdsudbuddet
Topskattelettelser er det mest effektive skatteinstrument til at øge arbejdsudbuddet, når der måles på, hvor meget arbejdsudbuddet øges, når skatten lettes med 5 mia. kr. jf. figur 1 nedenfor.
Figur 1. Effekt af arbejdsudbud af skattelettelser på 5 mia. kr. (fuldtidspersoner)