CEPOS logo

Hvor god eller dårlig er din skole?

Udgivet d.

16. november 2013 - 14:03

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

CEPOS har i en ny undersøgelse set på, hvor gode landets forskellige skoler er til at løfte deres elever. Undersøgelsen bygger således på den såkaldte undervisningseffekt, som er skolernes evne til at løfte deres elever set i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund. I opgørelsen indgår både landets folkeskoler og privatskoler.

“Der er stor forskel på, hvor gode de enkelte skoler er til at løfte deres elever. Forskellene ser dog ud til at være knap så store som årene forud. Det kan hænge sammen med et større fokus på skolernes præstationer”, siger forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS.

“Generelt på landsplan er der en klar tendens til, at privatskolerne er bedre til at løfte deres elever end folkeskolerne. Det gælder også, når man tager højde for de socioøkonomiske forskelle, der eksisterer i elevsammensætningen på skolerne. Eksempelvis findes der en række københavnske friskoler med en socialt svag elevsammensætning, der alligevel opnår bedre resultater ved folkeskolens afgangsprøve end for københavnske folkeskoler med en stærkere elevsammensætning. Man kan derfor ikke sige, at privatskoler klarer sig bedre, fordi de ikke i samme omfang som folkeskolerne optager elever med socialt svag baggrund”, siger forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS.

”Når man ser på landsplan, er det heller ikke rigtigt, at friskolerne generelt optager færre socialt svage elever end folkeskolerne. Gennemsnittet på landsplan for indekset af elevernes sociale baggrund viser faktisk, at der stort set ikke er forskel på privatskoler og folkeskoler. Det betyder, at der næsten er ligeså mange ressourcesvage elever på privatskolerne som på folkeskolerne. Privatskolerne er altså på landsplan ikke mere elitære end folkeskolerne”, siger forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS.

Hent Analysen

CEPOS har i en ny undersøgelse set på, hvor gode landets forskellige skoler er til at løfte deres elever. Undersøgelsen bygger således på den såkaldte undervisningseffekt, som er skolernes evne til at løfte deres elever set i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund. I opgørelsen indgår både landets folkeskoler og privatskoler.

Relateret artikel

Hvor dygtige er skolerne i din kommune til at forbedre elevernes faglige niveau - se listen her

15. oktober 2024

CEPOS har beregnet grundskolernes undervisningseffekt 2023/24 på skoleniveau, der er et udtryk for skolernes evne til at løfte det faglige niveau for afgangselevenerne årgang 2023/24 i forhold til det man skulle forvente på baggrund deres socioøkonomiske

Relateret artikel

Danmark har det næstmest progressive skattesystem i OECD

10. oktober 2024

ABCepos: Danmark har det næstmest progressive skattesystem i OECD.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed