En række velkendte reformforslag (se bilaget for en fuldstændig liste) på arbejdsmarkeds- og skatteområdet skønnes at kunne løfte væksten med 0,5 pct. om året. Der er tale om ”grydeklare” forslag, hvor Finansministeriet mv. har opgjort reformeffekten, som her er omregnet til årlig væksteffekt frem til 2030. Reformerne omfatter f.eks. stop for tilgang til efterløn, forhøjelse af folkepensionsalder med et år, lavere dimittendsats, lavere selskabsskat og lavere marginalskat af løn og kapitalafkast.
Dermed udestår en yderligere manko på 1,1 pct. økonomisk vækst for at nå 3 pct., jf. tabel 3. Det svarer omtrent til, at der skal findes yderligere reformer svarende til hele den underliggende vækst. Det er en betydelig udfordring.
Det er dog ingen umulig udfordring. Det kræver, at reformpaletten udvides til at omfatte andre områder end traditionelle reformer, men også at der er fokus på at realisere det fortsat betydelige potentiale fra traditionelle reformer – vel at mærke et potentiale, som ligger udover de af Finansministeriet mv. beregnede forslag. Derfor vil 3 pct.-projektet omfatte begge dele. Eksempler på nye reformområder omfatter incitamenter til effektivisering i kommunerne, bedre regulering af forsyningssektoren, omkostningseffektiv energipolitik og deregulering, hvor tidligere analyser fra CEPOS har vist betydelige potentialer.
Det er også centralt, at økonomisk vækst ikke opfattes for snævert, selv om udgangspunktet er nationalregnskabets opgørelse. Ikke mindst kan reformer, som øger det såkaldte forbrugeroverskud (den nyttegevinst forbrugerne har ved deres forbrug) uden at indgå i BNP, være lige så økonomisk betydningsfulde som f.eks. produktivitetsstigninger, der måles rutinemæssigt af Danmarks Statistik. Derfor er der også fokus på sådanne reformer i 3 pct.-projektet.
De beregninger, der ligger til grund for nærværende notat, er dokumenteret i et uddybende notat (Bostrup 2020).