Hent Analysen
Karaktererne i grundskolen er steget markant siden 2008. Denne udvikling er sket samtidig med, at andre test af elevernes faglige niveau ikke viser en tilsvarende stigning.
Udgivet d.
8. maj 2023 - 10:01
Analyse
Demokrati
Uddannelse
Fra 2008 til 2022 er karaktergennemsnittet i skolens ældste klasser steget med 0,7-1,4 karakterpoint, uden at eleverne vurderes at være blevet dygtigere, viser ny analyse fra CEPOS.
SVM-regeringen vil ifølge regeringsgrundlaget undersøge mulighederne for at skærpe adgangen til de gymnasiale uddannelser. En sådan skærpelse kan blandt andet være krav om højere karakterer for at blive optaget på en gymnasial uddannelse.
Samtidig står der i regeringsgrundlaget, at SVM-regeringen vil arbejde for at få flere til at søge mod en erhvervsuddannelse. Men ny CEPOS-analyse peger på en udvikling, der viser en inflation i karaktererne. En udvikling, der betyder, at flere har ret til at gå i gymnasiet. Det går imod regeringens ambition om, at flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, mener Jens Lund Andersen, chefkonsulent i CEPOS.
”Når karaktererne bruges som optagelseskriterium til gymnasiet, betyder det, at flere har et retskrav på at komme i gymnasiet over tid. Det er i modstrid med regeringens målsætning om, at flere skal tage en erhvervsuddannelse. Det er sværere at styre optaget på gymnasiet, hvis karaktererne bliver ved med at stige,” siger Jens Lund Andersen, chefkonsulent i CEPOS.
Ifølge den nye CEPOS-analyse er der ikke noget, der tyder på, at de højere karakterer skyldes, at eleverne er blevet dygtigere. De danske skoleelever klarer sig ikke bedre i f.eks. Pisa-undersøgelserne i denne periode, der internationalt undersøger og sammenligner skoleelevers kompetencer i alle OECD-landene.
Derfor bekymrer udviklingen også Jens Lund Andersen.
”Et øget karakterkrav vil være en effektiv måde at reducere antallet af elever på gymnasierne. Det kræver dog, at man enten undgår inflation i karaktererne eller alternativt løbende øger karakterkravet tilsvarende,” siger Jens Lund Andersen, chefkonsulent i CEPOS.
Karaktererne i grundskolen er steget markant siden 2008. Denne udvikling er sket samtidig med, at andre test af elevernes faglige niveau ikke viser en tilsvarende stigning.
»Børnenes statsminister«, Mette Frederiksen, står næppe stærkt hos familierne. Børn mistrives stadig, gymnasieelever strejker og forældrene afkræves både at arbejde længere og få flere børn. Måske det var på tide med et liberalt alternativ til familiepoli
Det er godt, at de dygtigste lærere og sygeplejersker stadig gider gå på arbejde, for de får ingen særlig belønning for deres særlige indsats.