Hent Analysen
Denne analyse viser, at nogle grupper af elever på gymnasierne i langt højere grad end andre får højere årskarakterer end det resultat, som de kan opnå ved prøverne.
Udgivet d.
30. oktober 2025 - 15:04
Analyse
Børn
Ligestilling
Uddannelse
I dette notat belyser vi, hvor stor afvigelse der er mellem årskarakterer og prøvekarakterer for forskellige grupper af elever. De væsentligste resultater er følgende:
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Anm.: Karaktergennemsnittene beregnes udelukkende på baggrund af de skriftlige års- og prøvekarakterer. Grafen angiver forskellen mellem gennemsnittet af års- og prøvekarakterer.
Denne analyse viser, at nogle grupper af elever på gymnasierne i langt højere grad end andre får højere årskarakterer end det resultat, som de kan opnå ved prøverne.
Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.
Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.