CEPOS logo

Karakterforskelle på de gymnasielle uddannelser

Udgivet d.

30. oktober 2025 - 15:04

Analyse

Børn

Ligestilling

Uddannelse

I dette notat belyser vi, hvor stor afvigelse der er mellem årskarakterer og prøvekarakterer for forskellige grupper af elever. De væsentligste resultater er følgende:

  • Kvinderne på de gymnasiale uddannelser får gennemsnitligt en årskarakter som er 1,15 karakterpoint højere end det resultat, som de opnår ved prøverne. For mændene er forskellen på 0,49.
  • Ser man udelukkende på årskaraktererne, har kvinderne et karaktergennemsnit, der ligger 1,03 over mændenes. Ved prøverne ligger kvindernes gennemsnitlige karakterer dog kun 0,37 over mændenes.
  • Elever med anden etnisk herkomst end dansk får på de gymnasiale uddannelser samlet set årskarakterer, der ligger 0,95 over det resultat, som de opnår ved prøverne. Til sammenligning er den samme forskel for elever af dansk oprindelse på 0,83.
  • Der er en betydelig forskel på mænd og kvinder af anden etnisk herkomst end dansk. Kvinderne af anden etnisk herkomst får således 1,16 karakterpoint højere årskarakterer end det resultat, som de opnår ved eksamen. For mændene af anden etnisk herkomst end dansk er det tilsvarende tal 0,7.
  • Ser man udelukkende på årskaraktererne for elever med anden etnisk herkomst end dansk, har kvinderne et karaktergennemsnit, der ligger 0,66 over mændenes. Ved prøverne ligger kvindernes gennemsnitlige karakterer dog kun 0,2 over mændenes.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.

Anm.: Karaktergennemsnittene beregnes udelukkende på baggrund af de skriftlige års- og prøvekarakterer. Grafen angiver forskellen mellem gennemsnittet af års- og prøvekarakterer.

Hent Analysen

Denne analyse viser, at nogle grupper af elever på gymnasierne i langt højere grad end andre får højere årskarakterer end det resultat, som de kan opnå ved prøverne.

Relateret artikel

Her er kommunerne, der passer bedst på skatteborgernes penge - og dem, der ikke gør

15. oktober 2025

Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.

Relateret artikel

Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau

14. oktober 2025

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed