Det svarer til en timeløn på knap fem kroner eller en marginalskat på 97 procent. Det er absurde tal, og det er usundt for arbejdskulturen. Jeg gad nok vide, om aftalepartierne vidste det her, da de indgik forliget. Læseren bør spørge sig selv, om han eller hun vil arbejde for fem kroner i timen.
Når der næsten ikke er en gevinst ved at gå fra ti til 37 timer, skyldes det primært, at lønindkomsten modregnes en til en i kontanthjælpen, når man har rundet godt ti timers arbejde. Tjener du 100 kroner ekstra, så mister du 100 kroner i kontanthjælp. Desuden mister man det nye fritidstillæg, når man arbejder fuld tid og dermed ryger ud af kontanthjælpssystemet. Grunden til at marginalskatten ikke er over 100 procent, men 97 procent er jobfradraget og beskæftigelsesfradraget, der tidligere er indført af borgerlige regeringer.
Forhøjelsen af ydelserne i den nye kontanthjælpsaftale er så høj, at de samlede udbetalte ydelser nu overstiger niveauet fra før indførelsen af kontanthjælpsloftet. Så selvom socialdemokraterne lægger vægt på, at man stadig har et loft over ydelserne, er vi reelt der, hvor ydelserne er højere, end da man indførte kontanthjælpsloftet. Det er et stort strukturpolitisk tilbageskridt.
Nogle vil mene, at forhøjelsen af ydelser var nødvendig, fordi de var alt for lave under VLAK. Men faktisk var VLAKs ydelser 2.300 kroner højere end Ydelseskommissionens grundbudget for en enlig med to børn. Ifølge Ydelseskommissionen er »grundbudgettet defineret ved, at det muliggør et beskedent, men sundt liv med mulighed for at deltage i familie- og samfundsmæssige sammenhænge«. Der var altså ikke tale om, at ydelserne med VLAK-regler var umulige at leve for. Med den nye aftale er ydelserne nu hele 5.000 kroner højere end grundbudgettet for en kontanthjælpsmodtager med to børn.
Regeringens nye kontanthjælpsaftale med rød blok ser i øvrigt i høj grad bort fra Ydelseskommissionens arbejde. Det er ærgerligt, fordi kommissionen leverede et godt bud på et meget mere simpelt og forståeligt kontanthjælpssystem (om end deres ydelser var for høje). Regeringen burde have taget udgangspunkt i Ydelseskommissionens model. Det har man ikke gjort, og man står tilbage med et kontanthjælpssystem, som er så kompliceret, at mange ikke vil kunne forstå det. Desuden har man som nævnt forhøjet ydelserne markant. Samlet vil jeg give en dumpekarakter til rød bloks nye komplicerede og alt for generøse kontanthjælpssystem.
Bragt i Berlingske d. 11.07.2022