CEPOS logo

Lille beskæftigelsespotentiale ved trafikinvesteringer

Udgivet d.

29. oktober 2008 - 17:15

Analyse

Beskæftigelse

Transport

Infrastrukturinvesteringer har været foreslået som løsning på manglen på arbejdskraft i Danmark. Denne analyse viser imidlertid, at selv hvis man øger investeringsniveauet med flere milliarder, er beskæftigelsesgevinsten relativ beskeden. Aftalen om modernisering af jernbanenettet fra 2006 med et løft i infrastrukturinvesteringerne på 4,7 mia. kr. vil således blot øge beskæftigelsen i omegnen af 200 fuldtidspersoner frem mod 2014, når det antages, at man bruger halvdelen af den mindre trængselstid på jobbet. Hvert årsværk koster med andre ord omkring 27 mio. kr. Den høje marginalskat i Danmark betyder samtidig, at en stor del af en ekstra time til rådighed vil blive brugt på sofaen og ikke på kontoret. Omvendt vil en tilsvarende lettelse i topskatten give en betydeligt større effekt på beskæftigelsen. Dermed kan investeringer i bedre infrastruktur ikke træde i stedet for reformer af skattesystemet, dagpengesystemet og efterlønnen, når det handler om at øge udbuddet af arbejdskraft og dermed væksten i dansk økonomi.

Hent Analysen

Infrastrukturinvesteringer har været foreslået som løsning på manglen på arbejdskraft i Danmark.

Relateret artikel

Hvad er prisen på mindre ulighed?

12. december 2025

ABCepos: Hvis uligheden skal mindskes med 1 pct. point skal topskatten øges med knap 20 pct. point.

Relateret artikel

Arbejdstimer pr. beskæftiget er faldet med 30 pct. siden 1966

17. september 2025

ABCepos: Arbejdstimer pr. beskæftiget er faldet med 30 pct. siden 1966.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed