CEPOS logo

Lille beskæftigelsespotentiale ved trafikinvesteringer

Udgivet d.

29. oktober 2008 - 17:15

Analyse

Beskæftigelse

Transport

Infrastrukturinvesteringer har været foreslået som løsning på manglen på arbejdskraft i Danmark. Denne analyse viser imidlertid, at selv hvis man øger investeringsniveauet med flere milliarder, er beskæftigelsesgevinsten relativ beskeden. Aftalen om modernisering af jernbanenettet fra 2006 med et løft i infrastrukturinvesteringerne på 4,7 mia. kr. vil således blot øge beskæftigelsen i omegnen af 200 fuldtidspersoner frem mod 2014, når det antages, at man bruger halvdelen af den mindre trængselstid på jobbet. Hvert årsværk koster med andre ord omkring 27 mio. kr. Den høje marginalskat i Danmark betyder samtidig, at en stor del af en ekstra time til rådighed vil blive brugt på sofaen og ikke på kontoret. Omvendt vil en tilsvarende lettelse i topskatten give en betydeligt større effekt på beskæftigelsen. Dermed kan investeringer i bedre infrastruktur ikke træde i stedet for reformer af skattesystemet, dagpengesystemet og efterlønnen, når det handler om at øge udbuddet af arbejdskraft og dermed væksten i dansk økonomi.

Hent Analysen

Infrastrukturinvesteringer har været foreslået som løsning på manglen på arbejdskraft i Danmark.

Relateret artikel

Lejere med høj indkomst sparer mest ved husleje­re­gu­le­ring

22. maj 2025

Huslejeregulering er skadelig, og hvis man ønsker at omfordele, er boligstøtte et langt mere effektivt redskab end huslejeregulering

Relateret artikel

Staten bør spille en mindre rolle i pensionssystemet

19. maj 2025

Alt i alt bliver samfundet fattigere, end det ville være, hvis vi kun tog os af dem, der ikke kan tage sig af sig selv.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed