Resume og kommentar
Denne analyse beregner, hvad ekstraudgiften for forældrene til et barn i børnehave eller vuggestue vil blive, hvis der bliver indført minimumsnormeringer. Analysen tager udgangspunkt i BUPL’s model, hvor der skal være mindst én voksen pr. tre vuggestuebørn og mindst én voksen pr. seks børnehavebørn. Desuden skal 80 pct. af det personale, der passer børn være uddannede pædagoger. Analysen antager, at forældrebetalingen på maksimalt 25 pct. af en institutionsplads forbliver den samme som i dag.
Velfærdspolitisk chef, Mia Amalie Holstein, siger om analysens konklusioner:
”Hvis regeringen følger BUPL’s forslag vil det på sigt betyde en årlig ekstraregning for forældrene på i gennemsnit 3.700 kr. for en vuggestueplads og 2.400 kr. for en børnehaveplads. Og i mange kommuner er det markant mere, for variationen på tværs af kommunerne er stor. Således kan en vuggestueplads i Albertslund Kommune risikere at stige med op til 500 kr. om året, mens taksten for en vuggestueplads i Jammerbugt Kommune skal stige med knap 13.000 kr. årligt.”
”Ifølge dagtilbudsloven må forældrebetalingen maksimalt udgøre 25 pct. af daginstitutionernes udgifter. I næsten samtlige kommuner har man ramt loftet for forældrebetalingen på decimalen. Men hvis regeringen tilfører yderligere 2,1 mia. kr. til området, så betyder det, at kommunerne må lade forældrebetalingen stige yderligere. Og der er der god grund til at tro, at kommunerne vil gøre. Effekten kommer muligvis ikke første år, men den skal nok komme”
”I den bedste af alle verdener havde politikerne på Christiansborg værnet om det kommunale selvstyre fx ved at lade kommunalpolitikerne i samråd med daginstitutioner og forældre vurdere, om bedre normeringer på den konkrete institution var en god anvendelse af ressourcerne. Og så skulle kommunerne selv finde pengene til at øge normeringerne indenfor de kommunale budgetter, fx ved at fokusere på kernevelfærden og ved at effektivisere deres velfærdstilbud.”
”En måde at effektivisere velfærdstilbuddet på daginstitutionsområdet på, er at gøre noget ved det overnormale sygefravær. Det ville fx kunne frigive omtrent 500 mio. kr., hvis kommunerne kunne reducere sygefraværet i daginstitutionerne til niveauet for de 5 kommunerne, hvor sygefravær er lavest. Derudover er det oplagt at frigive ressourcer ved at fjerne meget af det unødige bureaukrati, som er pålagt institutionerne siden 70’erne. Pædagogerne bruger i dag 51 pct. af deres tid på børnene. I 1978 var det 72 pct.”
”Men idet regeringen har valgt at tilføre ekstra midler, så anbefales det, at regeringen kun tilfører 75 pct. af merudgiften på 2,1 mia. kr. samt at politikerne ikke reducerer loftet over egenbetalingen på 25 pct. af de budgetterede udgifter som specificeret i dagtilbudsloven. For det er kun rimeligt men også samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, at forældrene også betaler 25 pct. af merudgiften forbundet med bedre normeringer, idet det fremmer en fornuftig allokering af ressourcerne.”