CEPOS logo

Udskiftning af lærere i grundskolen

Udgivet d.

12. februar 2025 - 13:01

Analyse

Børn

Uddannelse

Resumé

Alle børn fortjener at få den bedst mulige start på livet. I den forbindelse har det afgørende betydning, at lærerressourcerne, der er til rådighed, bliver brugt så godt som muligt, så hvert barn gives de bedst mulige vilkår for at trives og udvikle sig.

Der er stor forskel på, hvor ofte lærere skifter jobs – både på tværs af kommuner og i endnu højere grad på tværs af skoler. Da en høj lærerudskiftning kan være en udfordring for kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel, er det interessant at se nærmere på disse forskelle.

I denne analyse undersøger vi, hvad der kan forklare forskellene lærerudskiftningen mellem skolerne. De væsentligste resultater er:

  • Den gennemsnitlige lærerudskiftning var på 12,1 pct. Specifikt var den på 12,3 pct. for folkeskoler og 11,2 pct. for friskoler og private grundskoler. Forskellen er statistisk signifikant.
  • Skoler med elever, der havde en bedre socioøkonomisk baggrund, og hvor eleverne klarede sig bedre fagligt (høj undervisningseffekt), havde i gennemsnit en lavere udskiftning af lærere.
  • Lærere i aldersgruppen 20-30 år havde en tendens til oftere at skifte arbejde sammenlignet med lærere over 30 år.
  • Elevernes herkomst og andelen af elever med behov for specialundervisning (inklusionsbelastning) kunne ikke forklare lærerudskiftningen.
  • Større skoler havde tendens til at have en højere lærerudskiftning.
  • Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark havde en lavere lærerudskiftning end Region Hovedstaden.
  • På kommuneniveau (kun folkeskoler) var lærerudskiftningen mellem 7,2 pct. og 21,0 pct. Se tabel 1 nedenfor.

Hent Analysen

Der er stor forskel på, hvor ofte lærere skifter jobs – både på tværs af kommuner og i endnu højere grad på tværs af skoler.

Relateret artikel

Hvis statsministeren virkelig mener, at danskerne skal arbejde mere, bør hun også trække diskussionen om tidligere pension af bordet

11. februar 2025

I CEPOS foreslår vi at genbesøge Arne-pensionen, efterlønnen, seniorjobordningen, dagpengereglerne, SU og reguleringen af overførselsindkomster. Danmark har brug for flere reformer, ikke flere skatter.

Relateret artikel

Undervisningseffekt i gymnasiet 2024

31. januar 2025

Så gode er de danske gymnasier til at løfte eleverne fagligt i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed