CEPOS logo

Udskiftning af lærere i grundskolen

Udgivet d.

12. februar 2025 - 13:01

Analyse

Børn

Uddannelse

Resumé

Alle børn fortjener at få den bedst mulige start på livet. I den forbindelse har det afgørende betydning, at lærerressourcerne, der er til rådighed, bliver brugt så godt som muligt, så hvert barn gives de bedst mulige vilkår for at trives og udvikle sig.

Der er stor forskel på, hvor ofte lærere skifter jobs – både på tværs af kommuner og i endnu højere grad på tværs af skoler. Da en høj lærerudskiftning kan være en udfordring for kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel, er det interessant at se nærmere på disse forskelle.

I denne analyse undersøger vi, hvad der kan forklare forskellene lærerudskiftningen mellem skolerne. De væsentligste resultater er:

  • Den gennemsnitlige lærerudskiftning var på 12,1 pct. Specifikt var den på 12,3 pct. for folkeskoler og 11,2 pct. for friskoler og private grundskoler. Forskellen er statistisk signifikant.
  • Skoler med elever, der havde en bedre socioøkonomisk baggrund, og hvor eleverne klarede sig bedre fagligt (høj undervisningseffekt), havde i gennemsnit en lavere udskiftning af lærere.
  • Lærere i aldersgruppen 20-30 år havde en tendens til oftere at skifte arbejde sammenlignet med lærere over 30 år.
  • Elevernes herkomst og andelen af elever med behov for specialundervisning (inklusionsbelastning) kunne ikke forklare lærerudskiftningen.
  • Større skoler havde tendens til at have en højere lærerudskiftning.
  • Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark havde en lavere lærerudskiftning end Region Hovedstaden.
  • På kommuneniveau (kun folkeskoler) var lærerudskiftningen mellem 7,2 pct. og 21,0 pct. Se tabel 1 nedenfor.

Hent Analysen

Der er stor forskel på, hvor ofte lærere skifter jobs – både på tværs af kommuner og i endnu højere grad på tværs af skoler.

Relateret artikel

Her er kommunerne, der passer bedst på skatteborgernes penge - og dem, der ikke gør

15. oktober 2025

Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.

Relateret artikel

Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau

14. oktober 2025

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed