Hent Analysen
Her er de skoler, der er bedst til at skabe faglige resultater i forhold til deres ressourcer og udgangspunkt.
Udgivet d.
4. juni 2025 - 12:57
Analyse
Børn
Kommuner & regioner
Uddannelse
I dette notat analyserer vi de danske grundskolers evne til at omsætte deres undervisningsressourcer til faglige resultater hos eleverne i skoleåret 23/24, hvilket økonomer vil kalde for skolens produktivitet. Her er det vigtigt at understrege, at produktivitet ikke bare er en teknisk måling, det er også en nøgle til at forstå, hvordan vi kan optimere brugen af skolernes ressourcerne i folkeskolen og dermed give eleverne et højere niveau af kundskaber og færdigheder. Øget produktivitet handler således om, at skolen og familierne i fællesskab skal give børnene et bedre udgangspunkt for at opnå deres egne ambitioner senere i livet. Øget produktivitet handler desuden om at give eleverne de bedste faglige forudsætninger for at bidrage til og tage medansvar for udviklingen i et samfund med frihed og folkestyre.
Analysens væsentligste resultater er følgende:
Her er de skoler, der er bedst til at skabe faglige resultater i forhold til deres ressourcer og udgangspunkt.
Denne analyse viser, at husholdningerne i gennemsnit kan spare 1.050 kr. årligt på deres affaldsgebyr – selv når der tages højde for forskelle i serviceniveau og rammevilkår. Derudover viser analysen, at affaldsgebyrerne er steget med 50 pct. siden 2019.
Kommunerne kan samlet spare 5,1-7,4 mia. kr. på ledelse og administration, hvis de forbedrer deres produktivitet til samme niveau som de bedste kommuner. Det svarer til en årlig besparelse på 850-1.250 kr. i gennemsnit per indbygger på landsplan.