CEPOS logo

Ressourcer og faglige resultater i grundskolen 2024

Udgivet d.

4. juni 2025 - 12:57

Analyse

Børn

Kommuner & regioner

Uddannelse

Resumé

I dette notat analyserer vi de danske grundskolers evne til at omsætte deres undervisningsressourcer til faglige resultater hos eleverne i skoleåret 23/24, hvilket økonomer vil kalde for skolens produktivitet. Her er det vigtigt at understrege, at produktivitet ikke bare er en teknisk måling, det er også en nøgle til at forstå, hvordan vi kan optimere brugen af skolernes ressourcerne i folkeskolen og dermed give eleverne et højere niveau af kundskaber og færdigheder. Øget produktivitet handler således om, at skolen og familierne i fællesskab skal give børnene et bedre udgangspunkt for at opnå deres egne ambitioner senere i livet. Øget produktivitet handler desuden om at give eleverne de bedste faglige forudsætninger for at bidrage til og tage medansvar for udviklingen i et samfund med frihed og folkestyre.

Analysens væsentligste resultater er følgende:

  • Der er meget stor forskel i skolernes evne til at skabe faglige resultater for pengene når man tager højde for variation mellem skolerne i elevernes sociale baggrund og omfanget af specialundervisning. Der kan således opnås betydelige gevinster i form af enten bedre faglige resultater hos eleverne eller lavere udgifter, hvis alle skoler i Danmark er i stand til at lære af de bedste skoler.
  • Det er muligt at forbedre elevernes faglige resultater med ca. 0,8 karakterpoint med uændret ressourceforbrug, hvis alle skoler kommer på niveau med de bedste sammenlignelige skoler.
  • Det er muligt at frigøre 28 pct. af de samlede lønomkostninger og samtidig fastholde uændrede faglige resultater, hvis alle skoler kommer på niveau med de bedste sammenlignelige skoler.
  • Friskoler og private skoler (de frie grundskoler) er gennemsnitligt set bedre til at omsætte deres undervisningsressourcer til faglige resultater hos eleverne, når der er taget højde for elevsammensætningen – forskellen svarer til en forbedring af de faglige resultater svarende til ca. 0,2 karakterpoint eller et lavere ressourceforbrug svarende ca. 10 pct.
  • Skolernes evne til at omsætte deres undervisningsressourcer til faglige resultater hos eleverne har en signifikant positiv sammenhæng med elevtrivsel og forældretilfredshed.
  • Dækning af undervisning med lærere med linjefagskompetencer har ikke signifikant sammenhæng med skolernes evne til at omsætte undervisningsressourcer til faglige resultater.
  • Elevfravær og lærerudskiftning har heller ikke en signifikant sammenhæng med skolernes evne til at omsætte undervisningsressourcer til faglige resultater.

Hent Analysen

Her er de skoler, der er bedst til at skabe faglige resultater i forhold til deres ressourcer og udgangspunkt.

Relateret artikel

Monopol på affaldshåndtering presser affaldsgebyret op

20. november 2025

Manglende konkurrence eller økonomisk regulering fører også til store forskelle i affaldsgebyrerne på tværs af landets 98 kommuner.

Relateret artikel

Udbudspligt på affaldsindsamling er en start, men langt fra nok til at sikre lavere priser

20. november 2025

Det er i høj grad, hvilken kommune man bor i, der afgør, hvor meget man betaler i affaldsgebyr.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed