”Selv om skattekonkurrencen hidtil har omfattet stort set alle lande, har den traditionelt været mere intens blandt mindre økonomier. Store land har kunnet tillade sig at stå udenfor, og USA har således den højeste sats på 38,9, og den har ændret ikke sig væsentligt siden 1980erne. Lande som Frankrig, Japan og Tyskland har også høje satser. Med amerikanske planer om at sænke den føderale satse helt ned til 15 pct. UKs sænkning til 17 pct. i 2020, og Macrons ønske om at sænke den franske selskabsskattesats til 25 pct. er situation imidlertid helt ny, og det vil kræve et dansk svar. Danmarks sats er på 22 pct.”, udtaler Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
”Det kan være en fordel ved at vælge en offensiv strategi. For det første vil investeringseffekten være større, desto stærkere tiltro virksomhederne har til, at Danmark ikke på et tidspunkt vil falde bagud i konkurrencen. For det andet er der selvstændige fordele ved at sænke selskabsskatten, uanset om andre gør det samme. Især for en regering med en ambitiøs vækstmålsætning bør det tillægges stor vægt. Selskabsskatten er det mest effektfulde redskab til at øge vækst og produktivitet. Det taler for at sænke selskabsskattesatsen betragteligt samt fastlægge en plan for gradvist at afvikle den. Som udgangspunkt kan satsen nedsættes til irsk niveau på 12½ pct. Danmark bør samtidig fastlægge en målsætning om, at satsen for fremtiden bør svare f.eks. til det laveste niveau i Skandinavien og Finland samt placeres i den laveste kvartil i EU”, udtaler Otto Brøns-Petersen, CEPOS.