Staten er en dårlig virksomhedsejer – lufthavnen kan ende som SAS
Er staten en oplagt virksomhedsejer? Erfaringerne tyder på, at svaret er nej. Se blot på SAS, som ikke ligefrem har haft ubetinget succes.
Udgivet d.
29. oktober 2018 - 12:54
ABCepos
Afgifter
Internationalt
Skat
Registreringsafgiften på biler er på op til 150 pct. i Danmark. I Sverige, Tyskland og Storbritannien er der derimod ikke nogen registreringsafgift på nye biler, jf. figuren. Det gælder også 8 andre OECD-lande, herunder USA og Schweiz.
Skatteministeriet vurderer, at kun 4 lande ud af alle 35 OECD-lande har et højt afgiftsniveau på biler: Danmark, Norge, Tyrkiet og Israel.
Registreringsafgiften er blandt de mest forvridende skatter i Danmark. En afskaffelse af registreringsafgiften i Danmark vil givet et provenutab på 8 mia. kr.Kilde: Finansministeriets svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 268 af 16. marts 2017 Til sammenligning er der et stort råderum på de offentlige finanser frem til 2025. En afskaffelse af registreringsafgiften vil dermed kun lægge beslag på en mindre del af råderummet.
Vismændene har i deres miljø-rapport fra 2018 vist, at den samlede bilbeskatning på 32 mia. kr. (registreringsafgift, ejerafgift, benzinafgift) ligger langt over de eksterne omkostninger ved bilkørsel (CO2-udledning, trængsel, forurening, støj mv.). For benzin-biler ligger skatteniveauet 120 pct. over de eksterne omkostninger. Der ligger derfor en stor samfundsøkonomisk gevinst ved at sænke registreringsafgiftenSe fx CEPOS-notat: ”Ændringer i registreringsafgiften”, april 2014, Otto Brøns-Petersen .
Er staten en oplagt virksomhedsejer? Erfaringerne tyder på, at svaret er nej. Se blot på SAS, som ikke ligefrem har haft ubetinget succes.
Så stor en bundskattestigning skal der til for at finansiere en stigning i forsvarsudgifterne.