Hent Analysen
Det er tvivlsomt, om Danmark vil opfylde det nye EU-klimakrav, selvom det lykkes at opfylde det danske klimamål om 70 procents reduktion i udledning.
Udgivet d.
27. november 2022 - 08:02
Analyse
EU
Klima
Vækst
Det er tvivlsomt, om Danmark vil opfylde det nye EU-klimakrav, selvom det lykkes at opfylde det danske klimamål om 70 procents reduktion i udledning. Det viser en ny analyse fra CEPOS med baggrund i regeringens klimafremskrivning.
Selvom Danmark kommer til at opfylde det isolerede danske klimamål om 70 pct.-reduktion i 2030, er det slet ikke sikkert, at vi kan opfylde det nye EU-krav til Danmark. Det vil kræve, at de forudsatte store reduktioner i landbruget bliver til noget, og at Danmark udnytter adgangen til at annullere CO2-kvoter, sådan som EU-aftalen giver os lov til.
”Forklaringen på den paradoksale situation er, at politikerne i høj grad har begrænset udledningerne i den såkaldte kvote-sektor (som omfatter industri og energiproduktion mv.), mens EU’s krav handler om ikke-kvotesektoren (transport, landbrug og varme),” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
Det har samtidig den konsekvens, at 70 pct.-målet får meget lille effekt på de globale udledninger og dermed klimaet. Inden for kvotesektoren er der stor lækage, fordi de CO2-kvoter, Danmark ikke bruger, bliver solgt til andre EU-lande. Hvis dansk enegang skulle have haft effekt, skulle Danmark have ’overopfyldt’ EU-kravet i ikke-kvotesektoren. I stedet får vi problemer med at opfylde EU-kravet.
”Danmark fik 70 pct.-målet uden forudgående konsekvensanalyse eller gennemarbejdet beslutningsgrundlag. Nu viser det sig, at det er et tomt slag i luften i forhold til klimaet, selv om det er meget dyrt samfundsøkonomisk. Det er vigtigt, at klimapolitik ikke bliver lavet på den måde for fremtiden,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS og fortsætter:
“Danmark bør udnytte de kvoteannulleringer, som EU-aftalen giver os ret til. Det vil udover at være nødvendigt for at opfylde EU-kravet faktisk også have reel effekt på de europæiske udledninger og dermed klimaet,” konkluderer Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
\n
Det er tvivlsomt, om Danmark vil opfylde det nye EU-klimakrav, selv om det lykkedes at opfylde det isolerede danske 70 pct.-klimamål. Det viser beregningerne i dette notat på baggrund af regeringens klimafremskrivning.
\n
Opfyldelse af EU-kravet vil ikke være muligt uden de forudsatte reduktioner i det såkaldte udviklingsspor i klimaaftalen for landbruget eller at udnytte EU-aftalens adgang til at annullere CO2 -kvoter mv.
\n
Risikoen for, at den danske enegang med 70 pct.-målet vil være uden effekt på EU’s samlede udledninger – og dermed i sidste ende på klimaet – er nu blevet til virkelighed. En væsentlig effekt havde krævet, at Danmark havde forlangt et EU-krav, som vi kunne overopfylde. I stedet indebærer de politiske klimaaftaler indgået efter vedtagelsen af 70 pct.-målet, at en stor del af reduktionerne sker i kvotesektoren, hvor der er fuld lækage til andre EU-lande.
\n
Det anbefales, at Danmark udnytter de kvoteannulleringer, som EU-aftalen giver os ret til. Det vil udover at være nødvendigt for at opfylde EU-kravet også have reel effekt på de europæiske udledninger og dermed klimaet.
\n
\n
Denne analyse er en del af ”Projekt 3%.” Projektet har til formål at identificere reformer, der kan hæve den økonomiske vækst i Danmark til 3 pct. årligt de næste ti år. Projektet er støttet af Kraks Fond og af Novo Nordisk Fonden. (NNF20SA0066299)
Det er tvivlsomt, om Danmark vil opfylde det nye EU-klimakrav, selvom det lykkes at opfylde det danske klimamål om 70 procents reduktion i udledning.
Regeringen har besluttet at udskyde energiøen i Nordsøen endnu en gang. Det er rettidig omhu. Tænkepausen bør benyttes til en fundamental gentænkning af den måde, vindenergiudbygningen sker på i Danmark. Ellers truer flere ekstraregninger til skatteyderne
Klimarådets notat om klimamål bidrage ikke til en nøgtern diskussion om meningsfuld dansk klimapolitik. Tværtimod.