CEPOS logo

Undervisningseffekt-modellen 2006 – metode og resultater

Udgivet d.

21. februar 2008 - 16:46

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag. 

Karaktererne anvendes som den afhængige variabel, og en række socioøkonomiske variabler, der beskriver forældrenes baggrund og familiens struktur, inddrages som forklarende variabler. I dette notat beskrives hvorledes undervisningseffekten udregnes, samt hvilke data der er anvendt. Derudover præsenteres nogle af resultaterne.

Hent Analysen

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag.

Relateret artikel

Affaldsgebyrerne er steget med 50 pct. siden 2019

13. november 2025

Denne analyse viser, at husholdningerne i gennemsnit kan spare 1.050 kr. årligt på deres affaldsgebyr – selv når der tages højde for forskelle i serviceniveau og rammevilkår. Derudover viser analysen, at affaldsgebyrerne er steget med 50 pct. siden 2019.

Relateret artikel

Kommunerne kan frigøre 7,4 mia. kr. fra ledelse og administration

12. november 2025

Kommunerne kan samlet spare 5,1-7,4 mia. kr. på ledelse og administration, hvis de forbedrer deres produktivitet til samme niveau som de bedste kommuner. Det svarer til en årlig besparelse på 850-1.250 kr. i gennemsnit per indbygger på landsplan.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed