CEPOS logo

Undervisningseffekt-modellen 2006 – metode og resultater

Udgivet d.

21. februar 2008 - 16:46

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag. 

Karaktererne anvendes som den afhængige variabel, og en række socioøkonomiske variabler, der beskriver forældrenes baggrund og familiens struktur, inddrages som forklarende variabler. I dette notat beskrives hvorledes undervisningseffekten udregnes, samt hvilke data der er anvendt. Derudover præsenteres nogle af resultaterne.

Hent Analysen

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag.

Relateret artikel

Her er kommunerne, der passer bedst på skatteborgernes penge - og dem, der ikke gør

15. oktober 2025

Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.

Relateret artikel

Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau

14. oktober 2025

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed