CEPOS logo

Undervisningseffekt-modellen 2006 – metode og resultater

Udgivet d.

21. februar 2008 - 16:46

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag. 

Karaktererne anvendes som den afhængige variabel, og en række socioøkonomiske variabler, der beskriver forældrenes baggrund og familiens struktur, inddrages som forklarende variabler. I dette notat beskrives hvorledes undervisningseffekten udregnes, samt hvilke data der er anvendt. Derudover præsenteres nogle af resultaterne.

Hent Analysen

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag.

Relateret artikel

Monopol på affaldshåndtering presser affaldsgebyret op

20. november 2025

Manglende konkurrence eller økonomisk regulering fører også til store forskelle i affaldsgebyrerne på tværs af landets 98 kommuner.

Relateret artikel

Udbudspligt på affaldsindsamling er en start, men langt fra nok til at sikre lavere priser

20. november 2025

Det er i høj grad, hvilken kommune man bor i, der afgør, hvor meget man betaler i affaldsgebyr.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed