CEPOS logo

Undervisningseffekt-modellen 2006 – metode og resultater

Udgivet d.

21. februar 2008 - 16:46

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag. 

Karaktererne anvendes som den afhængige variabel, og en række socioøkonomiske variabler, der beskriver forældrenes baggrund og familiens struktur, inddrages som forklarende variabler. I dette notat beskrives hvorledes undervisningseffekten udregnes, samt hvilke data der er anvendt. Derudover præsenteres nogle af resultaterne.

Hent Analysen

Undervisningseffekten udregnes som forskellen mellem den forventede og den faktiske karakter i 9. klasses afgangsprøve. Undervisningseffekten udregnes ved hjælp af en regressionsmodel der anvender dansk- og matematik-karaktererne i årene 2002 – 2006 som datagrundlag.

Relateret artikel

Personaleomsætning af lærere i grundskolen

12. februar 2025

Der er stor forskel på, hvor ofte lærere skifter jobs – både på tværs af kommuner og i endnu højere grad på tværs af skoler.

Relateret artikel

Undervisningseffekt i gymnasiet 2024

31. januar 2025

Så gode er de danske gymnasier til at løfte eleverne fagligt i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed