CEPOS logo

Værdien af uddannelse opdelt på hovedområde og uddannelsesinstitution

Udgivet d.

26. januar 2010 - 00:31

Analyse

Beskæftigelse

Uddannelse

Sammenligner man på tværs af hovedområder og institutioner er der betydelige forskelle det afkast en kandidat får af sin uddannelse. Denne forskel forsvinder ikke, når der tages højde for de forskelle der er i elevernes kvalifikationer, når de starter på uddannelsesinstitutionerne. Uddannelserne på de forskellige hovedområder giver relativt store forskelle i afkast og specielt giver de humanistiske uddannelser relativt dårlige resultater. I den anden ende af skalaen ligger de samfundsvidenskabelige og specielt de sundhedsvidenskabelige uddannelser. Inden for samme hovedområde er forskellene mellem
institutionerne relativt mindre, men de er dog eksisterende. Eksempelvis ligger humaniora på Københavns Universitet meget lavt. Da omkostningerne af at vælge en uddannelse, som ikke giver kvalifikationer, der er efterspurgt på arbejdsmarkedet, under det nuværende system i stort omfang ikke bæres af den studerende selv, understreger resultaterne vigtigheden af at genoverveje incitamentstrukturerne i uddannelsessystemet.

> Se universitetslisten

Relateret artikel

Lejere med høj indkomst sparer mest ved husleje­re­gu­le­ring

22. maj 2025

Huslejeregulering er skadelig, og hvis man ønsker at omfordele, er boligstøtte et langt mere effektivt redskab end huslejeregulering

Relateret artikel

Staten bør spille en mindre rolle i pensionssystemet

19. maj 2025

Alt i alt bliver samfundet fattigere, end det ville være, hvis vi kun tog os af dem, der ikke kan tage sig af sig selv.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed