Det ene er, at virksomhederne bør »yde noget igen« for »hjælpepakkerne« (en tankegang der også ligger bag kravet om, at sådanne virksomheder ikke må udbetale udbytte i en periode). Men staten bærer ikke kriseomkostningerne, den omfordeler bare regningen for nedlukningen mellem borgerne.
Et andet, nærmest modsat argument er, at krisen kan tvinge virksomheder i konkurs, så produktionen og beskæftigelsen går tabt. Men selv om mange ejere givet vil miste deres egenkapital – og mange dermed også deres livsværk – er det ikke ensbetydende med, at langsigtet levedygtige virksomheder nødvendigvis vil lukke. Nye ejere og investorer vil være interesserede i at træde til.
Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at etablere offentlige fonde eller lignende til at skyde kapital i konkurstruede virksomheder. Den vil ende i de virksomheder, som ikke kan finde private investorer, fordi de ikke er levedygtige. Når først staten er blevet medejer, er der en stærk politisk tilskyndelse til at smide stadigt flere gode penge efter dårlige forretninger, hvilket SAS og PostNord er eksempler på.
Et tredje argument bygger på simpel økonomisk nationalisme og frygten for, at udenlandske interesser vil opkøbe erhvervslivet under krisen. Det hviler – ligesom det foregående – på en forestilling om, at ellers sofistikerede finansielle markeder ikke er i stand til at prissætte i øjeblikket, mens udlændingene sagtens kan.
Iværksættervirksomheder, der ikke har mange omsættelige aktiver og er båret af iværksætterens vision, vil dog ofte have vanskeligt ved at finde både nye ejere og investorer. Men det er ikke et argument for offentligt engagement – snarere tværtimod. Til gengæld er der endnu en grund til at gøre noget ved de dårlige rammevilkår i Danmark i form af høje kapitalskatter og kapitalkrav i små virksomheder.
Udsigten til, at de offentlige kroner måske sidder lidt løst i den kommende tid, har fået mange særinteresser på banen. Men politikerne gør klogt i at begynde med et sæt af principper for sund økonomisk politik – og så vælge de løsninger, der bedst lever op til dem. Nedlukningskrisen har fundamentalt set gjort os fattigere. Derfor bør vi være ekstra påpasselige og vælge en politik, som fremmer vækst og fremgang også på længere sigt.