CEPOS logo

www.karakter.dk – mere åbenhed og gennemsigtighed

Udgivet d.

10. december 2005 - 20:26

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Der er bred opbakning til at offentliggøre skolernes karaktergennemsnit ved 9. klasses afgangsprøve, som CEPOS gjorde det for 9. klasses afgangsprøve i 2004, og som CEPOS endnu engang har gjort for karaktergennemsnittet i 2005. Et flertal blandt forældre til skolesøgende børn på 56 pct. er tilhængere af, at man bør kunne sammenligne skolernes karaktergennemsnit ved 9. klasses afgangsprøve. Det viser en meningsmåling udført af analyseinstituttet CATINÉT for tænketanken CEPOS. Meningsmålingen viser endvidere, at 58 pct. af danskerne vil have resultaterne fra de nye nationale tests i folkeskolen offentliggjort. Blandt forældre med børn i skolealderen ønsker hele 72 pct., at kommunerne informerer om, hvordan den enkelte skole klarer sig i de nationale tests. Dermed er danskerne uenige med et folketingsflertal, som i september besluttede, at resultaterne fra de nationale tests ikke skulle offentliggøres. Undersøgelsen viser endvidere, at mange forældre føler sig dårligt informeret om kvaliteten af undervisningen. CEPOS mener, at hvis børn og forældre fuldt ud skal kunne udnytte det frie valg på skoleområdet, bør man udvikle og offentliggøre en klar landsdækkende standard for landets skoler, som kan bruges til at sammenligne skolerne på alle områder.

Hent Analysen

Der er bred opbakning til at offentliggøre skolernes karaktergennemsnit ved 9. klasses afgangsprøve, som CEPOS gjorde det for 9. klasses afgangsprøve i 2004, og som CEPOS endnu engang har gjort for karaktergennemsnittet i 2005.

Relateret artikel

Her er kommunerne, der passer bedst på skatteborgernes penge - og dem, der ikke gør

15. oktober 2025

Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.

Relateret artikel

Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau

14. oktober 2025

Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed