CEPOS logo

www.undervisningseffekt.dk – hvad er undervisningseffekten? 2008

Udgivet d.

14. februar 2008 - 20:32

Analyse

Frisættelse

Uddannelse

Undervisningseffekten viser, hvordan eleverne på en given skole klarer sig sammenlignet med, hvordan man skulle forvente, at de ville klare sig ud fra forældrenes baggrund. Er undervisningseffekten for eksempel +0,2 har skolen løftet eleverne 0,2 karakterpoint højere end forventet. Nogle skoler formår at løfte eleverne en halv karakter højere, end man skulle forvente, mens andre ligger en halv karakter under det forventede. Dog ligger langt de fleste skoler mellem +0,3 og -0,3.

Sammenligning af undervisningseffekten er en forudsætning for at kunne identificere skoler, der opnår gode resultater, med henblik på at isolere årsagerne til disse, så andre skoler kan lære af det. Sidste år offentliggjorde CEPOS undervisningseffekter for 2004 og 2005. Nu offentliggøres tal for hele perioden 2002 – 2006, hvilket giver mulighed for at følge skolernes udvikling over tid, samt gør det muligt at lave en mere præcis model.

Hent Analysen

Undervisningseffekten viser, hvordan eleverne på en given skole klarer sig sammenlignet med, hvordan man skulle forvente, at de ville klare sig ud fra forældrenes baggrund.

Relateret artikel

Gymnasieelever føler sig pressede, selvom de har det godt med både undervisningen og kammeraterne

26. august 2025

I denne analyse ser vi på udviklingen i trivslen blandt unge på de gymnasiale ungdomsuddannelser, og på hvad der kan forklare forskellene i trivselsniveauet på tværs af skolerne.

Relateret artikel

Stor forskel mellem skriftlige årskarakterer og eksamenskarakterer på landets gymnasier

4. august 2025

Karakterforskelle mellem prøve- og årskarakterer på landets gymnasier 2012-2024

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed