Efter indførelse af budgetloven og sanktionsmekanismen overholder kommunerne budgetterne

Udgivet d.

9. maj 2024 - 16:00

ABCepos

Kommuner & regioner

Konkurrence

Offentlige forbrug

Offentlige udgifter

Fra 1992 og frem til 2010 overskred kommunerne år efter år deres budgetter. Det resulterede i, at det offentlige forbrug i perioden voksede med 99,6 mia. kr. mere end planlagt, jf. figuren. 99,6 mia. kr. svarer til 3,6 pct. af BNP, over 7 pct. af de offentlige udgifter, eller næsten hvad der årligt udbetales i løn til ansatte i staten.

Som et resultat af budgetoverskridelserne blev der med virkning fra 2011 indført en sanktionsmekanisme over for bl.a. kommunerne. Siden blev sanktionsmekanismen indskrevet som en del af Budgetloven. Sanktionsmekanismen indebærer, at kommuner, der overskrider budgetterne, bliver straffet økonomisk. Dermed indebærer sanktionsmekanismen et meget klart incitament for kommunerne til at overholde budgetterne. 

Finansministeriethttps://fm.dk/media/25823/erfaringer-med-budgetloven-2014-2020_web.pdf   har opgjort udviklingen i det offentlige forbrug i perioden 2014-2020 og konstaterer, at det offentlige forbrug i denne periode ikke er vokset mere end budgetteret. Sanktionsmekanismen har således virket. 

Finansministeriet skriver: ”Budgetloven har indtil videre levet op til sit formål om, at udgifterne ikke skal vokse mere, end det politisk er planlagt. Overholdelsen af udgiftslofterne i staten, kommunerne og regionerne har bidraget til, at det offentlige forbrug ikke er vokset mere end forudsat, jf. figur 1.6. Situationen hvor den realiserede realvækst i det offentlige forbrug ikke længere overstiger den planlagte står i kontrast til udgiftsskredene i 1990’erne og 2000’erne, som ikke mindst var drevet af overskridelser af kommunernes aftalte servicerammer.” 

Effekten af sanktionsmekanismen på budgetoverskridelserne illustrerer, at økonomiske incitamenter kan have store effekter. 

Relateret artikel

Arbejdspapir 81: Registreringsafgiften er overflødig og bør afskaffes

12. september 2024

Der er gode grunde til at beskatte biler. Men registreringsafgiften er ikke velbegrundet.

Relateret artikel

Håndværkerfradraget er en forkert løsning på et reelt problem

9. september 2024

I stedet for et håndværkerfradrag målrettet klimarenovering, er den rigtige løsning brede skattelettelser, så folk selv kan bestemme, hvad de vil bruge deres penge på.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed