Told mere end ophæver effekt af manglende CO2-afgift på skibsfart
Den nuværende told mere end ophæver effekten af den manglende CO2-afgift på skibsfart, viser ny analyse fra CEPOS.
Udgivet d.
20. august 2020 - 13:22
ABCepos
Klima
Danmark står i 2017 for 1,1 pct. af drivhusgasudledningen i EU, jf. tabellen. Danmark indtager dermed en 19. plads på listen over de største udledere af drivhusgasser (CO2 mv.) i EU.
Tyskland er den klart største drivhusgasudleder i EU, idet landet i 2017 står for ca. en femtedel af den samlede drivhusgasudledning; efterfulgt af Storbritannien og Frankrig, som hhv. bidrager med 11,3 pct. og 10,8 pct. af den samlede udledning. Dette er ikke overraskende, da det er de tre folkerigeste EU-nationer.1
Danmark udleder 0,1 pct. af de globale drivhusgasudledninger.
Udledningen af drivhusgasser i EU-28 er i perioden 1990 til 2017 blevet reduceret fra 5.723 til 4.483 mio. ton CO2-ævivalenter (jf. tabellen), svarende til en reduktion på 21,7 pct. Danmark har tilsvarende reduceret udledningen af drivhusgasser fra ca. 72 til 51 mio. ton CO2-ævivalenter, hvilket svarer til en reduktion på 29,5 pct.
Danmarks andel af drivhusgasudledningen i EU er reduceret fra 1,3 pct. i 1990 til 1,1 pct. i 2017.
Den nuværende told mere end ophæver effekten af den manglende CO2-afgift på skibsfart, viser ny analyse fra CEPOS.
Klimarådets statusrapport 2025 giver et relevant overblik over klimapolitikken. Læs Otto Brøns-Petersens kommentarer til rapporten.