Er effektiv bilbeskatning over politikernes formåen?
Regeringen udskyder igen bilafgifterne og nedsætter et nyt udvalg. Kritikken lyder, at bilbeskatningen er politisk skæv og økonomisk ineffektiv.
Udgivet d.
5. november 2024 - 09:43
ABCepos
Energi
Klima
Det er fra et økonomisk perspektiv svært at argumentere for, at vedvarende energi (VE) skal subsidieres mere end den indirekte støtte, som en generel afgift på drivhusgasudledninger er. Det skyldes, at der er en afgiftsbesparelse ved at producere vedvarende energi fremfor anvendelse af fossile brændsler. Derudover er det samfundsøkonomisk omkostningseffektivt at anvende afgifter fremfor subsidier til at reducere anvendelsen af fossile brændsler.
Alligevel har der historisk været betydelig statsstøtte til VE. I figuren er der ikke taget højde for den indirekte støtte, der også er til VE. I Danmark er det bl.a. i form af en række afgiftsfordele. Derudover bliver eksisterende havvind tildelt indirekte støtte i form af forbrugerbetalt ilandføring og nettilslutning. Omfanget af indirekte støtte er ikke opgjort. Figuren undervurderer derfor det samlede omfang af støtte til VE.
Regeringen udskyder igen bilafgifterne og nedsætter et nyt udvalg. Kritikken lyder, at bilbeskatningen er politisk skæv og økonomisk ineffektiv.
Ane Halsboe-Jørgensen er netop udnævnt som skatteminister og bør ifølge CEPOS straks genbesøge bilafgifterne, der trænger til et eftersyn.