CEPOS logo

74 pct. af pendlere takker nej til en betalingsring

Udgivet d.

22. november 2011 - 12:00

Analyse

Transport

Analysebureauet Norstat har foretaget en meningsmåling for CEPOS, hvor 1000 danskere er blevet spurgt, om de synes en betalingsring er en god idé. Og selvom danskerne er splittede i spørgsmålet om betalingsringen, mener hele 74 pct. af dem, der flere gange om ugen ville skulle passere betalingsringen, at det er en dårlig idé at indføre en betalingsring.

”Betalingsringen rammer primært pendlerne, og det er derfor heller ikke overraskende, at 74 pct. af pendlerne grundlæggende er imod opførelsen af en betalingsring. For en gennemsnitlig pendler vil betalingsringen nemlig betyde en ekstra skatteregning på 11.000 kr. om året bare for at komme på arbejde. Det er en ekstra skat på arbejde i en tid, hvor vi fremover vil mangle arbejdskraft, og det er vi ikke godt tjent med”, siger Mia Amalie Holstein, specialkonsulent i CEPOS.

”Meningsmålingen viser ikke overraskende at Region Hovedstadens borgere er de største modstandere af betalingsringen. Her mener 58 pct. af alle borgere at betalingsringen er en dårlig ide. Omvendt er flertallet i Region Midtjylland og Region Nordjylland positive overfor ideen om en betalingsring om København, idet kun 46 pct. mener at betalingsringen er en dårlig ide. Hvis Regeringen ønsker at øge væksten og få folk til at arbejde mere, er de nødt til at lytte til de borgere, der rent faktisk vil blive ramt af betalingsringen. Borgernes modvilje mod betalingsringen og den ekstra udgift, de får herved, kan nemlig nemt lægge en dæmper på deres vilje til at arbejde mere”, siger Mia Amalie Holstein.

Meningsmålingen viser også, at foruden pendlerne, er særligt de ældre og unge modstandere af betalingsringen.

”Foruden at 75 pct. af pendlerne synes, at en betalingsring er en dårlig ide, så er det også vigtigt at huske på, at en betalingsring vil give et samfundsøkonomisk tab for Danmark på 8 mia. kr. Dvs. når man opgør alle fordele og ulemper ved betalingsringen, så stilles samfundet samlet set dårligere”, udtaler Mia Amalie Holstein, specialkonsulent i CEPOS.

CEPOS har i tidligere notater blandt andet vist, at betalingsringen vil resulterer i et samfundsøkonomisk tab på 8 mia. kr., samt at biltrafikken over betalingsringen har været faldende siden 2000.

Relateret artikel

Det er primært husholdninger med høje indkomster, der kører elbil

12. december 2025

Det er især velhavende husholdninger, der kører elbil. Afgiftsrabatterne giver store samfundstab. Derfor bør registreringsafgiften afskaffes for alle biler.

Relateret artikel

Sådan bør klimamål for 2035 fastlægges

1. december 2025

Danmarks klimamål bør følge EU’s krav for at undgå dobbeltregulering og lækage og sikre en effektiv grøn omstilling.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed