Hent Arbejdspapiret
Der er meget store muligheder for at spare penge i Folkeskolen, uden at det går ud over undervisningskvaliteten. Denne benchmarking-undersøgelse viser, at produktivitets-potentialet er 8 mia. kroner.
Udgivet d.
26. januar 2015 - 16:04
Arbejdspapir
Uddannelse
Vækst
Der er meget stor forskel på, hvor meget læring, de enkelte kommuner formår at få for de penge, der anvendes på Folkeskolen. Forskellen er så stor, at hvis alle kommuner brugte samme beløb pr. elev i undervisningen som den kommune, der er mest effektiv, så ville vi samlet spare næsten 8 milliarder kroner på folkeskolen – i forhold til en samlet udgift på 34,1 mia. kroner.
”Hvis man I stedet forestiller sig, at alle kommuner var lige så effektive som gennemsnittet af de fem mest effektive kommuner, ville besparelsen alligevel være 6.8 mia. kroner,” siger forskningschef i CEPOS, Henrik Christoffersen.
”Med den fokus, der har været på folkeskolens økonomi og på problemerne med at finansiere den nye folkeskolereform, er det bemærkelsesværdigt, at den økonomiske ineffektivitet er vokset”, siger forskningschef Henrik Christoffersen.
CEPOS har sammenlignet skoleklasser med ens eksamensresultater og set på kommuners udgifter for at opnå disse resultater. Det viser sig, at driftsudgifterne i 2012 pr. elev med samme eksamensresultat varierede fra 95.000 kr. pr. elev i Langelands Kommune og 85.000 kr. i Ishøj til 46.000 kr. i Næstved og 47.000 kr. i Sorø. Elevernes resultater er beregnet via den såkaldte undervisningseffekt, hvor man korrigerer eksamensresultatet med en række sociale faktorer, så man får et reelt sammenligningsgrundlag for undervisningens effektivitet.
Klik på tabellen nedenfor for at se resultatet af undersøgelsen.
Der er meget store muligheder for at spare penge i Folkeskolen, uden at det går ud over undervisningskvaliteten. Denne benchmarking-undersøgelse viser, at produktivitets-potentialet er 8 mia. kroner.
Analysen fra CEPOS viser, at antallet af administrative fuldtidsstillinger i staten er steget med omkring 23.000 siden 2011 – heraf over 5.000 alene under den nuværende SVM-regering.
Institutioner former politik. Det er et tema, som optager os en hel del her på stedet, hvor vi interesserer os for public choice og konstitutionel økonomi. Gode institutioner – dvs. nogle der giver politiske beslutningstagere gode incitamenter – har gode