Bilafgifterne bør svare til de eksterne omkostninger ved kørsel: luftforurening, drivhusgasudledning, støj, vejslid, uheld og trængsel. Benzin- og dieselbiler er overbeskattede, mens elbiler er markant underbeskattede. Størstedelen af de eksterne omkostninger er trængsel, som bør begrænses gennem trængselsafgifter og effektiv udbygning af vejnettet. Registreringsafgiften er særligt upræcis i forhold til de eksterne omkostninger, men er heller ikke egnet til offentlig finansiering eller til fordelingspolitik. Afskaffes den kun for elbiler øges den eksisterende forvridning. En reform af bilafgifterne bør derfor indeholde følgende:
• Afskaf registreringsafgiften for alle biltyper
• Reducer brændstofafgifterne fra 2027, når brændsler indgår i EU’s kvotesystem
• Reducer elafgiften til EU’s minimumsniveau permanent
• Fjern ejerafgiften og indfør trængselsafgifter, når teknologien er moden