CEPOS logo

CEPOS’ bilreform: et opgør med skæve og høje afgifter

Udgivet d.

26. september 2025 - 12:39

Analyse

Resumé

Bilafgifterne bør svare til de eksterne omkostninger ved kørsel: luftforurening, drivhusgasudledning, støj, vejslid, uheld og trængsel. Benzin- og dieselbiler er overbeskattede, mens elbiler er markant underbeskattede. Størstedelen af de eksterne omkostninger er trængsel, som bør begrænses gennem trængselsafgifter og effektiv udbygning af vejnettet. Registreringsafgiften er særligt upræcis i forhold til de eksterne omkostninger, men er heller ikke egnet til offentlig finansiering eller til fordelingspolitik. Afskaffes den kun for elbiler øges den eksisterende forvridning. En reform af bilafgifterne bør derfor indeholde følgende:
• Afskaf registreringsafgiften for alle biltyper
• Reducer brændstofafgifterne fra 2027, når brændsler indgår i EU’s kvotesystem
• Reducer elafgiften til EU’s minimumsniveau permanent
• Fjern ejerafgiften og indfør trængselsafgifter, når teknologien er moden

Hent Analysen

Elbiler er underbeskattede, mens benzin- og dieselbiler er overbeskattede. Dertil er registreringsafgiften særligt upræcis ift. de eksterne omkostninger. CEPOS foreslår en reform af bilafgifterne, der skal gøre op med de skæve og høje afgifter på biler.

Relateret artikel

Kommunal klimapo­litik bør ikke blive symbol­po­litik

3. september 2025
Relateret artikel

Klimapo­litik hører ikke hjemme i kommunerne

25. august 2025

Med kommunalvalg lige om hjørnet er det oplagt at gøre status over kommunernes klimaindsats. For kommunerne er ganske enkelt ikke egnede til at føre klimapolitik.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed