CEPOS logo

CEPOS’ bilreform: et opgør med skæve og høje afgifter

Udgivet d.

27. september 2025 - 09:00

Analyse

Afgifter

Klima

Skat

Resumé

Bilafgifterne bør svare til de eksterne omkostninger ved kørsel: luftforurening, drivhusgasudledning, støj, vejslid, uheld og trængsel. Benzin- og dieselbiler er overbeskattede, mens elbiler er markant underbeskattede. Størstedelen af de eksterne omkostninger er trængsel, som bør begrænses gennem trængselsafgifter og effektiv udbygning af vejnettet. Registreringsafgiften er særligt upræcis i forhold til de eksterne omkostninger, men er heller ikke egnet til offentlig finansiering eller til fordelingspolitik. Afskaffes den kun for elbiler øges den eksisterende forvridning. En reform af bilafgifterne bør derfor indeholde følgende:
• Afskaf registreringsafgiften for alle biltyper
• Reducer brændstofafgifterne fra 2027, når brændsler indgår i EU’s kvotesystem
• Reducer elafgiften til EU’s minimumsniveau permanent
• Fjern ejerafgiften og indfør trængselsafgifter, når teknologien er moden

Hent Analysen

Elbiler er underbeskattede, mens benzin- og dieselbiler er overbeskattede. CEPOS foreslår en reform af bilafgifter for at rette skævhederne.

Relateret artikel

Myten om Danmark som et grønt foregangsland

18. december 2025

Danmark bør droppe egne klimamål. EU-kvotesystemer styrer udledningerne, og nationale mål giver høj regning uden reel klimaeffekt.

Relateret artikel

Det er primært husholdninger med høje indkomster, der kører elbil

12. december 2025

Det er især velhavende husholdninger, der kører elbil. Afgiftsrabatterne giver store samfundstab. Derfor bør registreringsafgiften afskaffes for alle biler.

Hjælp os med at rykke Danmark i en borgerlig-liberal retning

I CEPOS kæmper vi for individets frihed, det private initiativ, lavere skat og en begrænset statsmagt. Vi arbejder for, at de offentlige finanser bruges fornuftigt, og råderummet omsættes til reformer, der styrker Danmarks fremtid.
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed