Det er primært husholdninger med høje indkomster, der kører elbil
Det er især velhavende husholdninger, der kører elbil. Afgiftsrabatterne giver store samfundstab. Derfor bør registreringsafgiften afskaffes for alle biler.
Udgivet d.
3. juli 2025 - 11:24
Nyheder
EU
Klima
Kommissionen går i den rigtige retning med kulstofbinding, øget fleksibilitet og enklere klimatold, men svigter egne principper ved at fastholde dobbeltregulering. Udspillet overflødiggør et selvstændigt dansk klimamål efter 2030, mener CEPOS
EU-Kommissionens forslag til et klimamål for 2040 rummer vigtige fremskridt, men lever ikke op til ambitionerne om en omkostningseffektiv og teknologineutral klimapolitik.
“Det er positivt, at Kommissionen nu vil integrere kulstofbinding i kvotesystemet, som vi har foreslået. Samtidig er det en klar forbedring, at klimatolden forenkles, og at fleksibiliteten øges gennem eksempelvis internationale klimakreditter,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
Men der er også væsentlige mangler i forslaget. Kommissionen lægger ikke op til at fjerne dobbeltreguleringen af udledninger fra transport og opvarmning, selvom disse sektorer fra 2027 bliver en del af kvotesystemet.
“Det er helt uholdbart, at medlemslandene stadig skal leve op til nationale krav for sektorer, som allerede er dækket af kvoter. Det skaber unødvendige omkostninger og svækker klimapolitikkens effektivitet. Kommissionen burde i stedet følge op på sit tidligere forslag om også at inkludere landbruget i kvotesystemet,” siger Otto Brøns-Petersen.
CEPOS påpeger desuden, at alle EU-landenes udledninger vil være omfattet af klimamålet, og at der derfor ikke bør opstilles særskilte nationale mål fremover.
“Når EU fastlægger et fælles mål, giver det ikke mening at have nationale klimamål oveni. Danmark bør undlade at erstatte 70 pct.-målet i 2030 med et nyt for 2035. I stedet bør det kommende danske EU-formandskab arbejde for en fælles aftale, som afskaffer nationale mål. Det vil øge effektiviteten og give mere klima for pengene,” siger Otto Brøns-Petersen.
Det er især velhavende husholdninger, der kører elbil. Afgiftsrabatterne giver store samfundstab. Derfor bør registreringsafgiften afskaffes for alle biler.
Danmarks klimamål bør følge EU’s krav for at undgå dobbeltregulering og lækage og sikre en effektiv grøn omstilling.