Pressemeddelelse:
CEPOS udsender i dag en analyse af den danske SU. Det fremgår, at den danske SU er næsten 3 gange så høj som i Sverige og knap 4 gange så høj som i Finland. Desuden fremgår det, at Lars Løkke Rasmussens forslag til SU-reform (bl.a. 20 pct. lavere SU, afskaffelse af det 6. SU-år samt mindreregulering af SU’en) vil øge beskæftigelsen med 12.000 og give en budgetforbedring på 4,4 mia. kr.
”Det fremgår af analysen, at SUen er næsten 3 gange så høj som i Sverige og knap 4 gange så høj som i Finland. Det høje danske SU-niveau er svært at begrunde. Når andre nordiske lande kan klare sig med markant lavere SU, så kan vi også. Desuden er der et meget stort beskæftigelsespotentiale i en lavere SU” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos
”Løkke fremlagde i 2016 en SU-reform, der ikke kunne få opbakning i Folketinget. S-regeringen har for nylig skønnet, at Løkke-reformen vil øge beskæftigelsen med 12.000. Desuden forbedres de offentlige finanser med 4,4 mia. kr. Hovedforslaget er en reduktion i SU-satsen med 20 pct. og en tilsvarende stigning i lånemulighederne. Samtidig reduceres SU til normeret tid, dvs. fjumreåret på SU afskaffes. Disse forslag øger beskæftigelsen med 12.000 personer. Fordi de studerende kommer hurtigere igennem uddannelsen og fordi de har mere erhvervsarbejde under studiet. ” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos
”En anden reformmulighed er at omlægge hele SU’en på kandidatdelen til lån. Det vil øge beskæftigelsen med 2.700 personer og give en besparelse på 2,4 mia. kr.” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos.
”Jeg synes Løkke-reformen er ganske oplagt i dag. Reduktionen i SU med 20 pct. bør ses i lyset af, at den danske SU er næsten 3 gange så høj som i Sverige og knap 4 gange så høj som i Finland. Mette Frederiksen har desuden meddelt, at der til sommer skal gennemføres reformer, der øger beskæftigelsen med ca. 10.500 personer. Her er det oplagt at spille en SU-reform ind” siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos.
“Jeg har en forventning om, at lavere SU vil betyde, at unge i højere grad vil betragte uddannelse som en investering. Dvs. noget der skal give et godt job og en solid indtægt. Når det bliver dyrere at studere i form af lavere SU så vil man i højere grad sørge for at få noget ud af investeringen i form af lån mv.”, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos.
“Med muligheden for lån er ingen afskåret fra at tage en universitetsuddannelse, fordi SUen sænkes. Hvis nogle dropper universitetsuddannelsen, fordi det ikke kan “betale sig” at tage en given universitetsuddannelse, så er det ikke et problem. Snarere tværtimod. En del universitetsuddannelser giver idag meget lav løn, fordi uddannelserne ikke er efterspurgt på arbejdsmarkedet. Desuden har vismændene udgivet en analyse, der indikerer at der bruges for mange penge på videregående uddannelse i Danmark. I vismændenes analyse betragtes udgifter til SU og udgifter til uddannelsesdrift under et”, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos.
“Jeg er skeptisk overfor at tilføre budgetforbedringen på 4,4 mia. kr. til uddannelsessystemet. Der er ikke evidens for at flere penge til uddannelse i Danmark har positiv effekt. Desuden har Danmark de 3. højeste offentlige udgifter til uddannelse i OECD. I stedet bør budgetforbedringen anvendes på lavere marginalskat på arbejde. Det vil bl.a. styrke incitamentet til at tage uddannelser, der giver høj løn. Desuden forbedres arbejdsudbuddet og produktiviteten”, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, Cepos.