I denne analyse undersøges udviklingen i folkeskoleelevers trivsel fra i perioden fra skoleåret 2014/2015 til 2023/2024. Desuden analyseres mulige forklaringer på forskelle i folkeskolelevernes trivsel på kommuneniveau.
De væsentligste resultater er følgende:
- På landsplan er andelen af elever med en trivsel på middel eller derunder steget for alle 5 trivselsindikatorer – faglig trivsel, støtte og inspiration, ro og orden, social trivsel og generel trivsel
- På landsplan er indikatorerne for social trivsel, støtte og inspiration, faglig trivsel og generel trivsel faldet siden 2014/2015. Indikatoren for ro og orden er uændret.
- For de enkelte indikatorer for faglig trivsel, støtte og inspiration, social trivsel og generel trivsel har mere en 80 pct. af skolerne oplevet en stigning i andelen af elever med trivsel på middel og derunder. For indikatoren for ro og orden er tallet 55 pct.
- Effekten på elevtrivslen af andelen af skolens elever med anden etnisk herkomst end dansk er ikke entydig. Der er en signifikant negativ effekt på social trivsel, men derimod er der en signifikant positiv effekt på støtte og inspiration, faglig trivsel og generel trivsel
- Effekten på den gennemsnitlige elevtrivsel på skoleniveau af elevernes sociale baggrund er entydigt positiv
- Mængden af lærerressourcer på skolen har ingen sammenhæng med det gennemsnitlige trivselsniveau
- Der er en entydig signifikant positiv sammenhæng mellem lærernes kompetencer (andel timer varetaget af lærer med linjefagskompetencer i faget) og elevernes trivsel
- Der er ikke et entydigt billede af klassekvotientens indflydelse på det skolernes gennemsnitlige trivselsniveau