Enlige forsørgere rammes af lavindkomstfælder

Udgivet d.

3. september 2024 - 10:00

Analyse

Beskæftigelse

Indkomst

Overførsler

Pressemeddelelse

Enlige forsørgere har lille gevinst ved lavtlønsjob og høj marginalskat. Nænsom boligstøttereform kan reducere disse udfordringer, samtidig med at der sikres et rimeligt forsørgelsesgrundlag, viser ny CEPOS-analyse

En ny analyse fra CEPOS ser nærmere på enlige forsørgere og størrelsen af de økonomiske tilskud, som er målrettet denne gruppe.

Analysen viser, at enlige forsørgere får store offentlige tilskud og har lavt incitament til lavtlønsjob, da ydelsen på kontanthjælp udgør ca. 85 procent af indkomsten i et lavtlønsjob. Det overstiger Finansministeriets grænse for ’svagt incitament’ på 80 procent, og udfordrer budskabet om, at ”regeringen ønsker at vise alle børn, at det at gå på arbejde er det normale”.

”Det er sundt for børn at se deres forældre i arbejde. Det burde derfor være en bunden opgave at sikre, at vi ikke skaber lavindkomstfælder, hvor enlige forsørgere fastholdes på kontanthjælp, fordi gevinsten ved at komme i job er for lille,” siger Jørgen Sloth, seniorøkonom i CEPOS.

Desuden har mange enlige forsørgere meget høje marginalskatter på 57 procent. Det vil sige, at hvis en enlig forsørger ønsker at tage en vagt mere som f.eks. SOSU-assistent eller sygeplejerske, så skal den enlige forsørger for hver 100 kroner aflevere 57 kroner i skat og mistede tilskud (boligstøtte og friplads i daginstitution). Og den enlige forsørger får kun lov til at beholde 43 kroner til sig selv.

“Det er voldsomt, at f.eks. en enlig mor skal aflevere 57 kroner til staten for hver ekstra hundredelap, hun tjener. Bare lige for at sætte det i perspektiv, så er det højere end for en topskatteyder. Det nuværende system risikerer at fastholde enlige forsørgere i lavtlønsjob,” siger Jørgen Sloth, seniorøkonom i CEPOS.

Analysen foreslår en reform af boligstøtten, der vil sænke marginalskatten med ca. 17 pct.-point for mange enlige forsørgere og øge incitamentet til at tage et lavtlønsjob mærkbart. Samtidig sikres en indkomst for enlige forsørgere på kontanthjælp, som er lidt højere end Ydelseskommissionens grundbudget.

”Det er en vigtig balance for mig, at forsørgelsesgrundlaget stadig ligger på et rimeligt niveau. Også for kontanthjælpsmodtagere. Man skal kunne leve et rimeligt liv. Derfor foreslår vi en reform af boligstøtten, som både øger gevinsten til et lavtlønsjob og sænker marginalskatten, samtidig med at kontanthjælpsmodtagere har omtrent, hvad der svarer til Ydelseskommissionens grundbudget,” siger Jørgen Sloth, seniorøkonom i CEPOS.

Resumé

Enlige forsørgere har været i fokus i to nyere politiske aftaler: Kontanthjælpsaftalen og skatteaftalen.

  • Status efter de to aftaler er, at enlige forsørgere får meget store offentlige tilskud, jf. figuren nedenfor, og har et svagt incitament til at tage et lavtlønsjob. Ydelsen på kontanthjælp udgør ca. 85 pct. af indkomsten i et lavtlønsjob. Det er højere end de 80 pct., som Finansministeriet betegner som et ”svagt incitament til beskæftigelse”.
  • Det står i kontrast til idéen om, at det er sundt for børn at se deres forældre i job, hvilket også er budskabet i skattereformen, hvor det fremgår at: ”Regeringen ønsker at vise alle børn, at det at gå på arbejde er det normale”. Det skaber risiko for lavindkomstfælder, hvor enlige forsørgere fastholdes på kontanthjælp, fordi gevinsten ved at komme i job er for lille.
  • Desuden indebærer aftalerne fortsat meget høje marginalskatter på 57 pct. for mange enlige forsørgere. Det er højere end for en topskatteyder. Dvs. hvis en enlig forsørger ønsker at tage en vagt mere som fx SOSU-assistent eller sygeplejerske, så skal hun for hver 100 kr. aflevere 57 kr. i skat og mistede overførsler og får kun lov til at beholde 43 kr. til sig selv.
  • De høje marginalskatter skyldes, at man bliver aftrappet i både boligstøtte og friplads i daginstitution, når man tjener mere.
  • For at forøge gevinsten ved at komme i job og tage en ekstra vagt, foreslås en reform af boligstøtten. Reformen sænker marginalskatten med ca. 17 pct.-point for mange enlige forsørgere og øger incitamentet til at tage et lavtlønsjob mærkbart. Samtidig sikres, at ydelsen for en kontanthjælpsmodtager fortsat er på et rimeligt niveau, idet reformen fortsat sikrer en indkomst over Ydelseskommissionens grundbudget.

Hent Analysen

Enlige forsørgere har lille gevinst ved lavtlønsjob og høj marginalskat. Nænsom boligstøttereform kan reducere disse udfordringer, samtidig med at der sikres et rimeligt forsørgelsesgrundlag, viser ny CEPOS-analyse.

Relateret artikel

Selvføl­gelig må man regne på de økonomiske effekter af en skilsmisse, AE

12. september 2024

Økonomiske incitamenter er ikke hele ligningen, men det er også en del af ligningen når folk bliver skilt.

Relateret artikel

Skilsmisse kan koste de andre skatteydere 100.000 kr. årligt

11. september 2024

ABCepos: Hvis et lavtlønspar med to børn bliver skilt, giver det en udgift på 107.600 kr. årligt, hvilket i høj grad skyldes merudgifter til boligstøtte.

Støt os

En personlig donation til CEPOS støtter vores mission om frihed, ansvar, privat initiativ og begrænset statsmagt for "Et friere og rigere Danmark"
Støt os månedligt som

Privat

Støt os månedligt som

Virksomhed