Hent Analysen
Skal det såkaldte "frie skolevalg" begrænses for af kunne styre fordelingen af tosprogede og etnisk danske elever?
Udgivet d.
17. februar 2009 - 13:03
Analyse
Befolkning
Frihed
Uddannelse
Værdier
Skal det såkaldte “frie skolevalg” begrænses for af kunne styre fordelingen af tosprogede og etnisk danske elever? Spørgsmålet er oppe til diskussion for tiden – derfor har CEPOS bedt Catinét gennemføre en interviewundersøgelse for at belyse befolkingens holdning til netop dette spørgsmål.
Et repræsentativt udsnit har svaret på spørgsmålet “Mener du, man bør fjerne forældres mulighed for selv at vælge skole til deres børn for at blande tosprogede elever og etnisk danske elever?” Resultatet viser, at cirka 33 pct. går ind for at fjerne forældrenes valgmulighed, mens cirka 55 pct. afviser at fjerne muligheden. Omkring 12 pct. har ikke taget stilling.
Skal det såkaldte "frie skolevalg" begrænses for af kunne styre fordelingen af tosprogede og etnisk danske elever?
Landets 98 kommuner kunne i 2024 tilsammen spare ca. 32,8 milliarder kroner - ca. 8 procent af deres samlede nettodriftsudgifter - hvis de havde prioriteret og anvendt ressourcerne ligesom den mest udgiftseffektive kommune, som igen i 2024 var Vejle.
Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt – se, hvor dit barns skole ligger.